• MummyYasmine

Hjälp! Graviditets depression

Hej alla,

Vet inte vad jag skall ta mig till, är det någon som känner igen sig i detta:

Känner mig ledsen varje dag och har gjort det senaste 3.5 månadern ungefär
    .
    Får ångest och känner mig kallsvettig, orkar knappt resa mig upp ur sängen ibland och kan knappt somna om om jag vaknar på natten då jag får ångest för att ta mig upp till jobb mm.

Isolerar mig och vill knappt prata med folk i telefon längre.

Tröstäter en massa för att dämpa mina känslor.

Känner mig värdelös och känner att jag knappt vill leva ibland fast känner även att jag vill göra allt för mitt barn och längtar till att få träffa henne/honom.

Var hos barnmorskan förra veckan och höll tillbaka på alla mina känslor, blir så arg på mig själv. Men idag skall min sambo ringa barnmorskan, okrar inte själv då jag vet att jag kommer börja storgråta och är ju på jobbet. Är det den rätta vägen att gå, via barnmorskan?

• Svar på tråden Hjälp! Graviditets depression
  • MAA

Hej

Tycker absolut du ska tala med barnmorskan och det per omgående!
    Du behöver hjälp att ta dig ur din depression och du är ju inte ensam om att råka ut för det här. Viktigt att söka hjälp så tidigt som möjligt för då är deprissionen oftast lättare att åtgärda.

Så tala med din barnmorska så kan hon hjälpa dig vidare...

Skriv gärna och tala om hur det går

Stor kram MAA

PS Har själv gått igenom en deprission

• elmahabibovic

Hejsan!
    Det är inte lätt..jag har haft de till och från under dessa nio månader.. speciellt mellan v. 30-35. Det va sket jobbigt, kunnde inte sova eller slappan av. Hela tiden så grubbla jag och grät.

Undra hur jag skulle göra för att ta mig ur det..men så sa barnmoskan till mig att de är många som har de så här och att de inte är ngt konstigt utan oftast handlar de om att man bara måste ta sig igenom det, hur jobbigt det än är. Ibland så kommer de känslor eller tankar du inte kan styra och de är knappt ngt du kan påverka utan låt de komma och pina dig igenom det (kan förstå om det känns jobbigt) men de går! För mig gick de. De va skönt när ngn sa de till mig..att de är ok, att må skit! Ibland måste man bara ta sig igenom de. De hjälpte mig.

Hoppas att de kan hjälpa dig me..bättre tider kommer! Låt inte hormonerna m.m. ta över.

• Hertha

Jag mådde också väldigt dåligt under stora delar av min förra graviditet. Kände precis som du att jag inte vill träffa någon och isolerad mig så mycket jag kunde. Hur dåligt jag mådde fattade jag först efteråt, bara några dagar efter förlossningen och allteftersom gravidhormonerna ersattes av amningshormoner blev jag på ett mycket bättre humör.

Jag är lite orolig hur det blir denna gången, å andra sidan vet jag att det kommer bli bra sen (lättare att hantera det när man vet att det är tidsbegränsat) + att mitt yrkes- och privatliv är mycket lättare den här gången.

Men som sagt, du är inte ensam!

• MummyYasmine

Tack alla, känns väldigt skönt att höra att man inte är ensam om detta. När man är mitt i det så blir det lätt att man känner sig ensammast i världen, trots att jag har dn underbaraste sambo som gör att för mig och behandlar mig som en prinsessa nu under graviditeten. Han hade pratat med min barnmorska igår och hon hade rekommendera en psykolog, så skall ringa dit idag. Hoppas bara det inte är all för lång väntetid.

Till er andra som mått så dåligt, gick ni och pratade med någon psykolog? Jag undrar md, det är så att jag inte klarade av att gå till jobbet idag...vet inte hur man skall klara av det. Vart vänder man sig för en ev sjukskrivning eller kanske räcker det att gå ned lite i tid?

Tack!

• fairyfloss

Brist på omega-3 kan leda till graviditetsdeprission! Skaffa tillskott och ät som anvisat på förpackingen. Självklart behöver du även prata med någon!

• MummyYasmine

Hej fairyfloss,

Så omega-3 kan hjälpa, värt ett försök. Tack för tipset!

fairyfloss skrev 2007-12-11 08:42:01 följande:
    Brist på omega-3 kan leda till graviditetsdeprission! Skaffa tillskott och ät som anvisat på förpackingen. Självklart behöver du även prata med någon!
  • MAA

Hej igen

Vad bra att du har fått kontakt med en psykolog, jag gick själv hos en när jag var dålig.

Jag kontaktade vårdcentralen och gick igenom allt med en läkare som både sjukskrev mig och hänvisade mig till en psykolog.

Hoppas du får all hjälp du behöver för att må bättre och tänk på att verkligen tala om hur dåligt du mår. Ibland är vi lite för försiktiga när vi väl har tagit första steget. Vi försöker släta över det, "det kanske inte är så farligt ändå", "jag kanske inte mår så dåligt ändå", men det är lika bra att direkt tala om allt du känner och tänker, och som du vet, du är inte ensam om detta!
    Personalen är där för att hjälpa dig!

Lycka till!

MAA

• Miss J

Hej!
    Kan bara tipsa om att äta medicin..Jag fick kontakt med en fantastisk läkare som fick mig att ändra inställning till att "det är fel att äta medicinska preparat med en bebis i magen". Mår man tillräckligt dåligt, vilket du faktiskt verkar göra, är det A och O att man behandlar depressionen INNAN bebisen kommer. Annars finns ökade risker för förlossningsdepression och det är inte att rekommendera. Det finns studier gjorda på barn som haft mamma som ätit medicin under graviditeten, man har följt dem ändå upp till tonåren och INGET pekar på att de mår sämre än andra, att de påverkats kognitivt eller något. Man observerar barnet något dygn mer på BB. För mig gick mina mörkaste tankar över på två veckor och nu kan jag njuta av graviditetn vilket väl nånstans är meningen...
    Lycka till och hoppas du snart mår bättre!

• MummyYasmine

MAA - Tydligen så var psykologen som barnmorskan har kontakt med helt uppbokad så hon hänvisade till antingen vårdcentralen eller privat. Skall ta och göra ett försök på vårdcentralen, skönt att höra att det fungerade bra för din del.

Miss J - Underbart att du hittade någonting som fungerar för dig och att du får njuta av din graviditet!

Skall uppdatera er om hur det går på vårdcentralen =)

• froggyL

de vanligaste medicinerna e inga problem, dock finns det inte vetenskapliga tester på alla mediciner, särskilt inte de nyare. men de som innehåller det verksamma ämnet citalopram, som cipramil mfl e helt ok att äta. bättre med en frisk mamma som kan ta hand om sitt barn. själv har jag haft depression sen årsskiftet 2000. slutade med mina mediciner när jag blev gravid. delvis hade jag kommit till en period i livet där livet var lättare, och sen åt jag "farlig" medicin. sluta aldrig med medicin själva... jag trappade ner, och vid behov hade jag fått återgå till citalopram istället för min efexor som jag då åt. har klarat mig, men risken för förlossningsdepression är ju betydligt större för mig, så vi är väldigt vaksamma här...

• froggyL

jag bara tänkte en sak.. min barnmorska sa till mig vid min inskrivning, att en sak som de inte får rekommendera oss gravida är omega-3 tabletter... men har hört på flera ställen att det är ok att äta, det är ju bra med viss sorts fisk, men hon fick inte rekommendera det. kanske för att det inte finns tillräckligt med forsknings som visar på effekterna av tillskottet...

• MummyYasmine

Hej alla,

Var på vårdcentralen igår och fick träffa en helt underbar läkare. Han fixade så att jag skall få en psykolog kontakt under resten av min graviditet eller så länge jag behöver och sedan så blev jag sjukskriven till 31/12. Känns skönt att få hämta lite krafter nu och förhoppningsvis kunna gå tillbaka lite till jobbet sedan i alla fall.

Tack för allt stöd!

• fairyfloss

froggyL skrev 2007-12-11 17:13:10 följande:

jag bara tänkte en sak.. min barnmorska sa till mig vid min inskrivning, att en sak som de inte får rekommendera oss gravida är omega-3 tabletter... men har hört på flera ställen att det är ok att äta, det är ju bra med viss sorts fisk, men hon fick inte rekommendera det. kanske för att det inte finns tillräckligt med forsknings som visar på effekterna av tillskottet...
    Va? Det där låter ju jättekonstigt. När jag sa till min graviditetsläkare (alltså en läkare inte en BM) så sa han "ja det är jättebra att du gör, för det är bra för barnet". Kanske är det för att de inte har ett specifikt märke som är ordentligt testat så att det är giftfritt osv? Mina omega kapslar är garanterat fria från tungmetaller i alla fall så det finns!

Omega-3 brist har i nyare forskning visat en koppling med just graviditetsdeprission. Det är på grund av att barnet i den sista trimestern behöver jättemycket omega-3 och tar ALL mammans, om hon nu inte har tillskott eller äter en diet redan hög i omega-3. Men tja, sånt talar dom inte om eftersom det inte är "bevisat". Istället låter de kvinnor gå där och tro att det är något fel på dem och att de borde proppas fulla med mediciner, när det finns en helt naturlig förklaring!

"Diet
    There is some evidence to show that a lack of certain nutrients during pregnancy can lead to depression; these include omega 3 oils (found in oily fish, seeds and nuts), magnesium (leafy green vegetables and seeds) and zinc (seeds and nuts). Poorly controlled blood sugar levels ? caused by irregular eating or omitting the right types of food ? can also have the same effect."

www.mind.org.uk/Information/Booklets/Understanding/Understanding+postnatal+depression.htm

Självklart finns det även andra orsaker, men diet påverkar ens kropp och sinne mer än många tror!
  • fairyfloss

MummyYasmine skrev 2007-12-13 07:57:03 följande:

Hej alla,Var på vårdcentralen igår och fick träffa en helt underbar läkare. Han fixade så att jag skall få en psykolog kontakt under resten av min graviditet eller så länge jag behöver och sedan så blev jag sjukskriven till 31/12. Känns skönt att få hämta lite krafter nu och förhoppningsvis kunna gå tillbaka lite till jobbet sedan i alla fall.Tack för allt stöd!
    Superbra att du hittat en bra läkare! Men glöm inte att fråga honom just om näringsbrister, han kanske kan göra en del tester och så, eller skicka dig till en dietist som kan hjälpa till! Depression är inte att leka med, det vet jag av personlig erfarenhet, men om det finns en enkel förklaring samt lösning så är ju det bra!!

Lycka till med allt nu!
  • Jellan

Hamnade i en förlossningsdepression efter mitt första barn kom för sex år sedan. Mådde dåligt redan under graviditeten, kan inte äta de nya antidepressiva, så det fanns liksom ingen hjälp kändes det som. Tog låång tid att ta mig upp ur den svackan, så försök få all hjälp du kan, hjälper inte enbart samtal, så prova om medicin är något för dig, det är mitt råd.
    För en del blir det lättare efter förlossningen, för en del blir det en chock att upptäcka att allt snarare förvärras, hörde till den senare kategorin. =/
    Omega 3 är säkert bra ur depp-synpunkt, men jag vågar inte äta det, då blödningsrisken ökar, antar att det gör något med blodets förmåga att koagulera. Har hört att man kan ha det i åtanke om man äter omega 3 som tillskott, man kan sluta en månad eller två innan man är beräknad. Annars är kallpressad rapsolja ett bra alternativ för att få i sig det, inte lika kraftigt som tillskotten. Tar en matsked på morgonen och en på kvällen. Plus tillåtna typer av fisk så klart.
    Väntar nu mitt andra barn, är i v 26, vet vad jag gav mig in på, men det känns ändå tungt just nu. Vi är flera i samma sits, men det enda man vet med all säkerhet är väl kanske att det går över för eller senare. =)

• MummyYasmine

Jellan - Då är vi nästan i samma skede av graviditeten, får vi kämpa på tillsammans. Jobbigt du måste haft det vid din förra graviditet med tanke på att du även blev kraftigt deprimerad efter förlossningen med. Hur lång tid tog det innan du kände att det blev bättre igen?

• PixieKatt

Apropå omega3 och sånt - det min läkare sa var att man inte skulle köpa i hälsokostaffärer etc, utan det var bättre att äta naturliga produkter som valnötter, fisk, linfröolja. Minns inte exakt vad det var i tillskotten, men även de som står på burken att de är ok för gravida var han skeptisk till.
    Men vad vet jag, jag äter iaf min tsk linfröolja om dagen :)

• Jellan

MummyYasmine: Så trevligt att vi gått ungefär lika länge! Hoppas du känner som jag, att det känns lugnare och mindre jobbigt ju längre tiden går, trots allt. Tycker det var tyngre i början av den här grav, än nu drygt mitten.
    Blev riktigt nere efter förlossningen som sagt, men tror att en jobbig förlossning som slutade med akutsnitt, mjölkstockning och en bebis med kolik påverkade en del med. Kändes liiite bättre efter typ tre månader när han började sova längre stunder, men det tog nog nästan ett år innan det mesta var borta.
    Började med antidepressiv medicin efter tre år - hittade en som funkar för mig att äta - och efter det har jag mått bra. Var dock tvungen att sätta ut den nu när jag blev gravid igen. Den är testad och ok för gravida i usa, men här i Sverige har de inte gjort egna tester, så den rekommenderas inte.
    Men man får försöka må så bra man kan under tiden man är gravid, inte mycket att göra. Är hemma på dagarna nu, så det går ganska bra. Och jul är ju något att se fram emot! =)

• MummyYasmine

Jellan - Då håller jag tummarna att du mår bättre efter denna graviditet Jag försöker hela tiden påminna mig själv om den underbara varelse som finns inom en och då känner man såklart genast att det är värt det, men det är svårt att förstå när det är första barnet på något sätt. Att en hel baby finns inom mig.

Jag blev ju sjukskriven året ut och känner nog att det hade varit bra för mig att kanske jobba 50% sedan, känns som om jag i alla fall får lite energi att lägga på mig själv och på att må bättre.

Svar på tråden Hjälp! Graviditets depression