• HelenaMaria

Börja med banan som smakportion...då och nu.

Har en liten fundering:
    Förr var det ju vanligt att man började med lite mosad banan som smakportion. Nuförtiden är det ju ajabaja att börja med frukt som smakportion eftersom det då sägs att barnen ratar den andra maten. Var detta verkligen ett problem förr, att barnen vägrade äta potatis eller majs för att de hade börjat med banan? Jag har aldrig hört någon söga att det eg. har varit så.
    Kommer sig inte denna rekommendation egentligen av att barn nuförtiden äter mycket mer sött och att föräldrar verkar ha svårt att begränsa detta?
    Någon här med barn som ratat annan mat för att de fått börja med "söta" smakportioner?

• Svar på tråden Börja med banan som smakportion...då och nu.
  • Mor till Vincent

jag började bara med massa olika frukt pureer som smakportion. i början så gick det ju dåligt att ge riktig mat men sen efter ett tag så märkte han att om jag äter en portion mat så får jag sånt där gott efteråt hehe men nu tycker han om riktig mat också, det där i början är ju bara att dom ska lära sig att det finns olika smaker och matas med sked.

• ploten

Vår sköterska på BVC sa att hon INTE brukade avråda från att börja med frukt. Hon menade att potatis ju är så trist så att många inte vill äta det, och då kan de ju vara bättre att börja med något gott, som banan. Hon hade inte sett några större problem med det. Hennes rekommendation var generellt att börja med saker som inte har så stark färg, och då passar ju banan bra.

• vanilla

Banan är lite stoppande, dock. Bara så du vet det innan du börjar.

• HelenaMaria

Jag tycker bara det är konstigt att många säger att man inte ska börja med frukt etc. med tanke på att det väl egentligen inte är så vanligt att barnen ratar "vanlig" mat sedan. Verkar mer vara ngn slags myt, om man kan kallad det så.

• NinnaW

Banan är stoppande om man äter den som inte är riktigt mogen eller precis mogen. Den är lösande om man ger den övermogen, alltså lite brun. Finurligt eller hur!!

• cleopatra2

Jga började med banan och min son äter inte bara sött,så det behöver inte vara en problem

Svar på tråden Börja med banan som smakportion...då och nu.