• Pojke2007

Åka skidor med barnet i bärstol??

Hej!
    Jag har sett många gånger att föräldrar åker skidor med barn i bärstol på ryggen och jag tycker att det ser lite farligt ut. Vad om man trillar??
    Är det någon som har erfarenhet av detta?
    Är det för tidigt att sätta en 6-månaders i en bärstol?

• Svar på tråden Åka skidor med barnet i bärstol??
  • Viggo och pyrets mamma

Om det är längdskidor du menar så hade mina föräldrar med min bror och mig i princip varje vinter när vi var små för att åka skidor men vi fick åka i en skidpulka, en sån som man kan bädda ner barnet i och som man fäster runt sin egen midja. KAn nog hålla med dig om att barn i bärstol när man åker skidor vare sig det är längd eller slalom tycker jag låter som ett riskprojekt.

• qenzo

Om det är för tidigt vet jag inte, men det absolut bästa måste vara att ha barnet i en släde.
    En börda på ryggen kan ju, som du säger, bli vingligt och man faller över. Men en släde orkar ju alla dra :)

• Jempa L

Man måste nog vara en riktigt skicklig skidåkare för att våga ge sig på det... Själv trillar jag omkull innan jag har fått på mig den andra skidan .

Beroende på vad man väljer att bära i och barnet är såpass stadigt, så ja, det går att ha från sex månader. Jag kom aldrig överrens med bärstol, då jag tycker att barnet "hänger i grenen" och själva stolen inte satt bra på min rygg. De flesta är fruktansvärt långa i ryggen samtidigt som barnet hamnar högt upp med tyngdpunkten = vingligt.

Vår ERGO-sele däremot älskar jag!!

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Annamaja

Jag kommer åka längdskidor med min bebis när den är ca. 10 veckor. Vi ska till våran stuga över sportlovet och kommer göra många turer på skidorna. Jag kommer dock ha en vanlig bärsele. Men vi har gjort lika med våra andra två barn. Dom följer med överallt i både bärsele och bärstol när dom blivit något äldre

• resemamman

Åk inte alpina skidor (slalom) med barn i bärstol/sele! Det är förenat med livsfara. Även om DU är en bra skidåkare så kan du aldrig lita på andra i backen. Du kan bli påkörd. Och även den bästa åkaren kan få ett felskär även i en lätt pist (tänk på Fogdö, skadad för livet på en transportsträcka). Barnet blir väldigt lätt förfrustet eftersom fartvinden kyler. Det har hänt att barn dött på förälderns rygg! I Norge är det förbjudet att åka lift med barn på ryggen, och jag hoppas att Sverige följer efter och förbjuder denna farliga kombination. Åk på tur med barn i pulka, turas om att åka eller vänta några år...

/mamma & skidlärare

• qenzo

Tror det handlar om skidåkning på tvären nu... dvs längd :)
    Finns det verkligen folk som sätter ungar på rygg/mage och slänger sig nerför branten i en slalombacke??

resemamman skrev 2007-12-10 17:53:43 följande:
    Åk inte alpina skidor (slalom) med barn i bärstol/sele! Det är förenat med livsfara. Även om DU är en bra skidåkare så kan du aldrig lita på andra i backen. Du kan bli påkörd. Och även den bästa åkaren kan få ett felskär även i en lätt pist (tänk på Fogdö, skadad för livet på en transportsträcka). Barnet blir väldigt lätt förfrustet eftersom fartvinden kyler. Det har hänt att barn dött på förälderns rygg! I Norge är det förbjudet att åka lift med barn på ryggen, och jag hoppas att Sverige följer efter och förbjuder denna farliga kombination. Åk på tur med barn i pulka, turas om att åka eller vänta några år.../mamma & skidlärare
  • miss chilli
    qenzo skrev 2007-12-11 11:47:55 följande:
    Tror det handlar om skidåkning på tvären nu... dvs längd :)Finns det verkligen folk som sätter ungar på rygg/mage och slänger sig nerför branten i en slalombacke??
    Ja det finns jättemånga som gör det. Jag trodde också att TS menade utförsåkning?

Jag hade aldrig gjort det även om jag är rätt bra på att åka och väldigt sällan trillar. Men tänk OM det händer, nej det hade jag aldrig vågat göra.
Svar på tråden Åka skidor med barnet i bärstol??