Hej!
Jag går på zonterapi, dels för att få min cykel regelbunden och dels för min värk i leder och muskelfärsten (är överrörlig).
I början gick jag nog en gång/v för att kroppen skulle komma "igång" ordentligt, svarade mkt bra på behandlingen, men nu går jag lite mer periodvis men försöker hålla behandlingarna till iaf var 14:e dag till var 3:e vecka. Om något hakat upp sig extra mkt kan man köra lite mer intensivt ett par gånger tex att man även (hos min zonterapeut iaf) kan sätta ett par små stift i öronen som man har kvar ngr dar. Dessa stimulerar specifika punkter på kroppen precis som när du jobbar under fötterna med zonterapi, då är det fötterna som "representerar" kroppens organ och här blir det öronen som få representera istället, mkt effektivt!!
Skillnaden gentimot akupunktur vet jag inte riktigt...men jag har testat akup. för mina spänningar i nacke, skuldror,armar och övriga ryggen och då fick jag lite förmkt påverkan så efter ngr behandligar blev detta istället motsatt effekt, då kroppen protesterade istället med att spänna sig mer i musklerna-ajaj- och jag blev även illamående osv. Men kanske hade inte min kropp reagerat så om vi jobbat med akup. för att få igång äl. Har en "nät-bekant" som akup. funkar jättebra på, hon får mkt bra och regeb. äl, då hon faktiskt har pcos.
Fråga på du om du undrar över nått, vet inte riktigt vad jag ska skriva nu bara, men jag rekomenderar starkt alternativa behandlingar!
MVH/ Medly