• Humlan75

Zonterapi

Hej! På torsdag ska jag få min första zonterapibehandling. Jag undrar hur ofta ni som går på detta, får behandling. Min zonterapeuft sa att var tredje dag egentligen är behövligt, vad tror ni? Är det någon som blivit hjälpt av zonterapi här på forumet?
    Är det någon som vet vad skillnaden är gentemot akupunktur? Jag har massor av frågor..... Nå´n som vill dela erfarenheter? /Kram på er alla!!!!

• Svar på tråden Zonterapi
  • obelix

Har ingen aning, men vore kul om du skrev om du får reda på om nån har blivit hjälpt av detta, alltid spännande med lite hokus pokus...

Kram och ha en skön helg

• Humlan75

Hej!
    Min mammas arbetskamrat är helt övertygad att zonterapin hjälpte dem att få barn. De hade försökt skaffa barn i ca 3 år. Efter två behandlingar så blev hon gravid. Zonterapeuten skötte genom att trycka på olika punkter på sin fru zonterapin som preventivmetod. Han ska ha varit väldigt duktig! Tyvärr bor han i Norrköping eller om det var Söderköping, lite långt att åka från Värmland.
    /Kram på er alla och lycka till

• Medly

Hej!
    Jag går på zonterapi, dels för att få min cykel regelbunden och dels för min värk i leder och muskelfärsten (är överrörlig).
    I början gick jag nog en gång/v för att kroppen skulle komma "igång" ordentligt, svarade mkt bra på behandlingen, men nu går jag lite mer periodvis men försöker hålla behandlingarna till iaf var 14:e dag till var 3:e vecka. Om något hakat upp sig extra mkt kan man köra lite mer intensivt ett par gånger tex att man även (hos min zonterapeut iaf) kan sätta ett par små stift i öronen som man har kvar ngr dar. Dessa stimulerar specifika punkter på kroppen precis som när du jobbar under fötterna med zonterapi, då är det fötterna som "representerar" kroppens organ och här blir det öronen som få representera istället, mkt effektivt!!

Skillnaden gentimot akupunktur vet jag inte riktigt...men jag har testat akup. för mina spänningar i nacke, skuldror,armar och övriga ryggen och då fick jag lite förmkt påverkan så efter ngr behandligar blev detta istället motsatt effekt, då kroppen protesterade istället med att spänna sig mer i musklerna-ajaj- och jag blev även illamående osv. Men kanske hade inte min kropp reagerat så om vi jobbat med akup. för att få igång äl. Har en "nät-bekant" som akup. funkar jättebra på, hon får mkt bra och regeb. äl, då hon faktiskt har pcos.

Fråga på du om du undrar över nått, vet inte riktigt vad jag ska skriva nu bara, men jag rekomenderar starkt alternativa behandlingar!

MVH/ Medly

• Humlan75

Hej Medly!
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Vet du när i cykeln som det är bäst att gå, eller ska man gå hela?
    Äter du också pergotime samtidigt eller kommer jag ihåg fel?
    /Kram

• Tina2

Jag vill också veta mer om detta med zonterapi. Har läst nånstans att det kan funka, men som vanligt med alternativa behandlingar finns det väl dåligt med forskning som visar hur resultaten egentligen ser ut.
    Men det kan väl i alla fall inte skada att prova? Eller?

Kanske vet någon en bra zonterapeut i Sthlm som ni kan rekommendera?

• Medly

Hej igen Humlan75

Jag har inte räknat ut exakt NÄR i cykeln jag går eftersom jag liksom behandlar hela kroppen och inte just specifikt bara för min oregelbundna äl. Det får bli när det passar in och man är ledig från arbetet osv. Försöker dock som sagt att hålla besöken kontinuenliga.

Jag äter inte pergotime men har blivit erbjuden det efter vårt besök hos gyn förra våren då de konstaterade pcos, men vi avböjde då eftersom min pojkvän var lite osäker på barn just då (letade hus också vid det tillfället o allt var lite jobbigt) och dels att han fick prestationsångest och "myset" inte funkade så att äta pergo och att mysa på bestämda tider passar inte oss riktigt så vi får hoppas jag lyckas få mina äl utan hormontillskottet.

Lycka till förresten med zonisen!
    Medly

Svar på tråden Zonterapi