Hur får jag brödet lika luftigt som köpt?
Mina bullar/bröd blir inte höga o luftiga som köpta, hur gör jag? TIPS
Mina bullar/bröd blir inte höga o luftiga som köpta, hur gör jag? TIPS
Har du rätt temp på vattnet när du blandar i jästen? Det är viktigt. Och att inte knoda degen så mkt i onödan, bara tills den är slät och fin.
Inte för mycket mjöl, degen ska vara lite "kladdig" när du ställer den att jäsa. Låta degen jäsa ordentligt.
Degen ska bearbetas ordentligt innan första jäsningen!! 5 minuter i maskin eller 10 för hand, minst! Sedan ska den knådas så lite som möjligt efter det att den jäst, bara formas till önskad form och så jäsa på plåten.
För ett luftigare bröd, byt ut vetemjölet mot vetemjöl special.
Ska den jäsa mer än vad det står i receptet?
Kan man göra så att man jäser degen istället för 30x2 till 15 först o 45min efter att den är utbakad?
Knåda knåda knåda....
Jästiden påverkas av rumstemperaturen, om det är svalt tar det längre tid.
Det verkar ju jättesvårt, vi har vanlig temperatur tror jag, ca 21 grader varmt inne.
Det kanske är varmare hos bageriet. Man kanske ska jäsa i varmare
N
Ojsan... Jag ville bara säga att personligen tycker jag att kalljäst bröd är godare. Det blir mer smak i brödet om det får jäsa länge, på kall plats.
Man måste dra ut fibrerna och knåda in luft för att få "högt" bröd.
man kan alltid ställa in en långpanna i botten på ugnen med lite vatten i, så får man ånga i ugnen undergräddningen å det ger extra frasigt bröd....
Jag har ångbaknings funktion på min ugn, ska testa
Jag har bara en matberedare, kör det i kanske 5 min o knådar det lite efteråt. Hoppas det blir bra nu
Min sambo är bagare, och de kör degarna över 30 min ibland, så det är mkt knodning. Plus att de går aldrig o få brödet så som de man köper, för de har special mjöl, som inte går att köpa på affären. Så har de jässkåp med ånga o grejer.
Men med mkt knodning, så blir det ju mer likt, de bröd man köper.
Jag är också bagare ,men jag använder vanligt mjöl när jag bakar hemma eller vetemjöl special och det blir lika bra bröd!
Jag brukar knåda för hand mellan 10 och 20 minuter ,beroende på vilket bröd jag bakar.
Felicias mor skrev 2007-12-10 15:01:22 följande:
Ja säger ju det...knåda knåda knåda
truck till med handflatan med vänstra handen å rulla tillbaka degen med högra handens fingertoppar, tryck till med den vänstra handen igen å rulla tillbaka med högra
Knåda knåda knåda tills degen nästan blir gul å blå ;o)
Sen kan du kanske baka brödet i en för trång form. Det funkar jättebra för ett högt bröd (visserligen med special-vetemjöl): Häll-ut-bröd recept på bl.a dn.se