• Emeraldy

Hur sjutton får jag rent ugnsluckan??

Jag kör Operation Storstädning här hemma idag, då jag bl a äntligen tagit tag i att rengöra ugnen. Men den förbaskade ugnsluckan går ju inte att få ren! Skrikandes Vad jag än provar med så är det fortfarande skitigt. Det känns inte flottigt, men det ser ut som en fet hinna över glaset och smutsränderna sitter som berget (och ja, jag har öppnat luckan och rengjort fönstret från bägge håll )

Ge mig nåt supertips; hur får ni ren ugnsluckan??

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Hur sjutton får jag rent ugnsluckan??
  • Big

Det finns ugnsrengöring på spray. Det blir ett vitt skum som ska sitta på minst en kvart, sen är det bara att dra av med papper. Det är en härlig känsla när allt det bruna flottet försvinner så lätt.

• yava

Brukar skrapa med rakbladet som jag har till spishällen och det funkar utmärkt, speciellt ihop med mr muscle ugnsrent!

Anton 2000 , Elias 2004 , BF 12/12 (igångsättning)
  • Emeraldy

Big:
    Ja, det har jag haft INNE i ugnen, men på själva ugnsluckan tycker jag inte det hjälper, där det är glas alltså.

• annca

Har kört med samma sorts rengöringsspray som till braskaminsluckan. "MrMuscle nånting"Ser ut som hårskum... Får verka en bra stund, luktar skarpt och man bör vädra ugnen rejält efetråt, men det har funkat.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Tjofsen

Det måste ju bara finnas nåt "Ultra-clean-professional-super-duper-splasch-rengöring" för det.

• Skira

Jag kan inte annat än hålla med.... Min är väl så ingrodd att det inte hjälper med spray...

• Smulu

Finns ett sånt där superduper ugnsrengöringsmedel, tror sprayburken är orange och grön. spraya på (håll andan, det är starkt). låt verka och torka sedan av.

• hugskott

Den bästa ugnsreng är att hälla massor av såpa i ugnen och sätta den på 50-75 grader och verka en stund, sen torka och skölja.
    Andra ugnsreng medel är jättestarka och dåliga för miljön.( Kolla hur torra händerna blöir efteråt..)

• Sandra och Frippe

ugns rengörings skum och bilavfettning!

• Snigel 2

Såpa! Som tidigare inlägg skrev: smörj in och värm upp (står 100 grader på förp) låt svalna och torka rent (gnugga ev med svamp). Funkade hur bra som helst för mig härom dan!

• Emeraldy

Tack för massa bra tips

Nu har jag fått två skinande ugnsluckor

Jag sprutade ugnsrengöring igen på dem och använde skrapa som nån tipsade om - funkade jättebra!

Mitt bästa tips till mig själv är dock att inte vänta lika länge till nästa ugnsrengöring

• MajaMaria79

Svinto funkar också jättebra om man har en riktigt igengrodd lucka. Men såpa är enklast om det bara är lite smutsigt, eller nya ajax ultra super (heter säkert något annat, en rosa sprayflaska.)

Närma dig köket och kärleken med djärvhet...
  • annicavillhabeis

Yes power spray, låt verka en halvtimme, torka, skrubba, gör om tills det är borta brukar för mig behövas 2-3 omgångar.

• Chantelle

jag tog yes power spray .-.. den fungerade bra för mig fast den ska vara på ett tag å inte bara nån sekund ..

• Zahcro

gjorde rent min häromdagen med den rakbladsskrapan jätte fint nu

Svar på tråden Hur sjutton får jag rent ugnsluckan??