Hur vet man att mjölken rinner till?
Som rubriken lyder, Hur vet man att mjölken runnit till?
Som rubriken lyder, Hur vet man att mjölken runnit till?
När tuttarna helt plötsligt blir fem gånger större och det liksom pirrar i dem när man börjar amma barnet.
Alltså om du har fått igång produktionen? Lättast kan man märka det på om det kommer mycket mjölk när du försöker pressa ut mjölk. För många blir brösten spända och tunga. Jag får dock inte spända bröst, så det är väl olika för alla.
Med mitt första barn läckte jag aldrig och kunde inte klämma ut mjölk trots att jag hade mycket så det måste inte vara så...
Jag märkte inget alls. Utom att bebisen kissade och bajsade. Efter några veckor började han även kräkas och sätta i halsen, numera (4 månader) rinner det även från nedersta näsborren när han ligger och ammar. Betryggande ;) Men som sagt, inget i början. Jo, vikten förstås.
Ser den riktiga mjölken annorlunda ut än råmjölken?
Ja, råmjölken är ju gul och liksom lite "trögflytande" hela tiden. Den kan ju vara nästan orange ibland för vissa. Den riktiga mjölken däremot är mer vattnig, mer genomskinlig, i alla fall precis i början av varje amning, sen är mjölken vitare under amningen, sen i slutet av amningen kommer den lite fetare mjölken som kan vara lite mer gulaktig. Nu menar jag alltså ett amningstillfälle, alltså en gång som barnet suger på bröstet. Sen kan färgen variera lite för olika kvinnor.
Im Fabulous skrev 2007-12-10 15:32:44 följande:
Alla känner inte utav när mjölken rinner till. men när bebisens bajs börjar bli gult istället för svart eller grönt så har den mogna mjölken runnit till
Hmmm.. Det sista inlägget var intressant. Inatt blir lilltjejen 3 dygn gammal och imorse bajsade hon gulbrunt för första gången. Kanske har mjölken runnit till då?
Im Fabulous skrev 2007-12-10 18:00:29 följande:
Åh så bra
Helt OT (för jag har ingen aning) men STORT GRATTIS till tösen!!
Om du menar överhuvudtaget så var det som så att när mjölken rann till ordentligt på mig från start och några veckor framåt blev jag väldigt tjock i halsen, fick ibland svårt att svälja och blev även vid vissa tillfällen illamående. Jättekontigt!Tjock i halsen blev jag länge men resten försvann efter ett tag, dock brukade jag bli otroligt slö när jag ammade! Men redan från början kräktes min pojke ganska lätt när han fick för mycket mat på en gång vilket hände gandka ofta då mjölken rann till väldigt bra på mig! Grattis iaf till barnet!