• Maskensmamma

Fördomar mot äldre föräldrar då?

ja, nu söker jag fördomar mot äldre föräldrar (30-50 år) så kom och dela med er av era fördomar. =)

Tanken med mina trådar är att det ska vara lite humor i att läsa om andras fördomar och INTE att det ska bli en massa tjafs. Det kan ni ta någon annanstans!
    =)

• Svar på tråden Fördomar mot äldre föräldrar då?
  • iidalinnéa

Äldre föräldrar hinner oftast inte uppleva sina barnbarn ;P Nu syftar jag på dom som får barn vid 45-50

• iidalinnéa

Menar inget illa med att det e att få barn sen såklart..

• tangerine

Dom är slöa och kan inte springa runt och leka med barnen.. sen är dom gammeldags.. :D *haha*

• anna ruffs

det jag har reagerat på med äldre föräldrar, eller rättare sagt, vad vänner med äldre föräldrar har berättat är just det att det inte kan vara lika aktiva, hinner med sina barnbarn. de har ju inte fått mindre kärlek eller varit sämmre föräldrar, men just det där att de har inte kunnat vara med på pappa son fotbollsmatcher odyl.. de har det tyckt ha varit tråkigt..

• anna ruffs

inte så mkt humor i mitt inlägg dock.. kan ju citera tangerine och få ut samma mening :)

• ict

Det här har jag tänker på...pga att dels kan mycket kopplas till det individuella- det gör stor skillnad- dels för att jag lägger en del personlig värdering i det. Andra som är "i min ålder" kanske inte tycker lika.

"Förälder är ingen ålder- det är nåt man är"...sen kommer det IBLAND en knorr om nåt negativt om "gamla" föräldrar vs "unga"...så ibland känns det som att det "bara gills neråt",..

De orkar inte med att leka med sina barn...

De kommer inte ihåg hur det var att vara tonåring...

De har inte lika nära relation/inte liknande intressen som barnen/tonåringarna- man kan alltså inte umgås socialt...

De är inte lika bra "kompis" med sitt barn...

De kan inte anpassa sina rutiner...fast i ett ekorrhjul kanske? Jag har inte fått någon mer ingående förklaring på det...varesig generellt el individuellt.

Kroppen orkar inte...

Man dör tidigare...

Barnen har inte sina mor/farföräldrar i livet...

• Im Fabulous

Kroppen har svårare att återhämta sig.

För kroppen är det bäst att få barn innan 25.

• Kusifru

-De är fast i sina rutiner som de ofta hänger kvar i.
    -Är stelare i kroppen och kan inte göra mycket mer än stilla sittande-lekar, vilket blir tråkigt i längden om inte barnen har någon i sin egen ålder att leka med.
    -Är tröttare, så efter jobbet är det rätt ner i soffan.
    -Jobbet(inte alltid) går före barnen och intresset för dem.
    -Har inte lika mycket gemensamt med sitt barn.
    -Är gammal-modiga.
    -Är oftare strängare och mindre flexibla.
    -Är mer självupptagna(dvs. ger mer plats för sig själva).

Sen finns det ju massa bra saker med äldre föräldrar med, men det får vi väl ta i en annan tråd. :)

• NikkiGärdström

Hur orkar man bry sig så himla mycket om hur gamla föräldrar är?

Svar på tråden Fördomar mot äldre föräldrar då?