• Nissan70

Flyga i vecka 34...?

Hej! Gick i höstas ett block av kurser men missade en p g a att jag var sjuk. Nu har jag fått chansen att gå den igen, i Stockholm. Kommer då att vara i vecka 34 men det vore så skönt att ha hela kursblocket klart innan jag går på mammaledighet. Hos SAS får man flyga fram till 4 veckor innan bf, och min bm tycker det är ok bara jag mår bra (ska till henne några dagar innan jag åker). Alternativet är tåg men då måste jag åka upp kvällen innan och kommer hem väldigt sent kvällen efter (en fredag..). Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Flyga i vecka 34...?
  • Pallas

Hade nog flugit om jag mått bra. Under en inrikesresa kan de nödlanda snabbt om det skulle krisa. Kolla så du har försäkring som täcker nödlandning bara och använd stödstrumpor.

Lycka till med kursen, fröstår att det skulle kännas bra att ha det avklarat.

• ebben

Hur långt ska du flyga? Är det bara inom sverige tar det ju inte så länge att flyga.........eller hur? Så då vågar du nog! Bara du är säker att du får för flyget!

• Krodan

Jag skulle nog ta tåget, har hört av bekanta som flygit så sent att magen och bebisen reagerat och att de mått väldigt dåligt pga det. Jag fick själv för mig att flyga i v34, men blev som sagt varnad och valde att avstå...

• ebben

Nödlandning blir knappast aktuellt!? ÄVEN om det skulle sätta igång tar det ju OFTAST ett tag ändå.............innan det "blir allvar".........

• Pallas

ebben: det beror väl på komplikation. En störtblödning med avlossad moderkaka går det knappast att vänta till slutdestination för om det är nån timme dit (har ingen aning om hur lång flygresan är). Inte för att risken är stor, men du hajar.

• Nissan70

Det är inrikes och resan tar ca 45 min. Men visst undrar man hur bebben reagerar på lufttrycket.... Behövde inte ens ett intyg om när jag ska föda om det är mer än 4 veckor innan bf sa resebyrån. Tyckte jag var märkligt.

• Fridisen

Jag kommer själv att flyga Stockholm-Ystad i ca v34. Även om jag hade en snabb förlossning förra gången så tar det antagligen mer än en timme innan det är klart och då hinner man komma fram ifall det skulle sätta igång. Vi flög till Paris förra helgen (v21) och det kändes precis som vanligt.

• Krodan

Jag tror inte att det är FARLIGT för barnet och jag tror inte att du kommer behöva föda i uften eller så, men jag tror att dte kan vara väldigt obehagligt för dig och då vet man inte hur magen mår.. tydligen fick min bekanta mycket och kraftiga sammandragningar ch bebisen slogs hårt och mycket!

• Nissan70

Har funderat lite och tror att jag testar att flyga upp. Skulle det känns alltför obehagligt så bokar jag om och åker tåg hem....

• Sunshine78

Hej! Kolla upp bara om SAS kräver läkar intyg för att du ska få flyga.Reglerna kan vara sådana att du visst får flyga men bara om du har ett intyg om att allt är OK! kram

• Sunshine78

Det är inte farligt för bebben att flyga pga trycket,jag flyger två gggr iveckan(är i v.29 nu) och komemrat flyga tills v.32. Så oroa dig inte för det!

• Frippa

Med Malmö Aviation får man flyg en vecka innan BF.
    Intyg får du av BM.

• luthien77

Jag flög till Finland i vecka 34 eller 35, inga problem alls. Så länge du mår bra eller har några tecken på nära förestående förlossning skulle jag inte oroa mig.

• MarLe71

Jag flög i slutet av v.33 och det var INGA problem alls, bebisen bråkade inte mer än vanligt, nästan så den vart lugn, men å andra sidan har jag flugit regelbundet hela graviditeten. Har även åkt utomlands, i och för sig i början. Men om du inte själv är flygrädd eller nåt annat så tycker jag def att du ska flyga!

• Norrlandsflamman

Hej, Jag flyger mycket och kommer att gora det igen, Bryssel-Lissabon nasta vecka. Jag har fatt lakarintyg pa det ar ok och jag mar bra. Det kan ju vara bra att ha med ett intyg aven om det ar innan v 36, bara for kanna sig saker. Men dar med forsakring ar en historia for sig. Jag har kollat noga med flera olika bolag och INGET forsakrar dig under flygningar efter v, 28. Dvs skulle det bli nodlandning (inte sa troligt sarskit inte vid sa kort flygning) ar det alltsa du som star for det. Jag har trots det flugit in i det sista utan problem. Men det kan vara bra att kanna till. Lycka till!

• Nissan70

Hej! Ville bara säga att det gick hur bra som helst att flyga! Bebben sparkade på precis som vanligt i magen. Det enda som ställde till det var att när jag skulle fälla ner brickan för att få frukost så fick den inte plats för magen...

• bebbe i magen

Det ska nog gå bra, så länge du mår bra såklart! Det beror på hur långt du flyger med..

• Wirre

kolla på niomanader.se där har dom en kolumn där det bla står om gravid & resa och de olika flygbolagens regler. Men SAS tillåter flygning i v 36 så det är nog ingen fara...
    kram

• anvu

Flög i fredags i v.36 och det var inga problem! Fram till en månad före BF är det ok. med inrikesflyg. Jag hade en dag till godo...

Svar på tråden Flyga i vecka 34...?