Recept på juliga revbensspjäll önskas!!!
Vill ha goda revbensspjäll på julbordet i år. Min mormor gjorde jättemöra och goda revben till jul men jag lyckas aldrig få mina lika bra som hennes så nu efterlyser jag recept. Alla recept mottages tacksamt
Vill ha goda revbensspjäll på julbordet i år. Min mormor gjorde jättemöra och goda revben till jul men jag lyckas aldrig få mina lika bra som hennes så nu efterlyser jag recept. Alla recept mottages tacksamt
Jag brukar marinera mina i soya,honung,chili och ingefära.
De brukar bli jättegoda.
Ingen julkock??!!
Jag marinerar ca 1 dygn i glögg i kylen, bryner på i äkta smör i gjutjärnsgryta, häller på lite vatten och glögg och låter skjuda på svag värme minst 2 timmar tillsammans med ett lagerblad och några svartpepparkorn.
Tack! Hur länge ligger de i marinaden??
Jag bryner mina i en gryta saltar, pepprar och drar på soya samt lite honung. De ska få fin färg. Klyver jag i en vitlöks klyfta lr två. Sen slår jag på vatten. Smular i en buljong tärning lägger i några lagerblad och några hela peppar korn. Och detta får puttra på.
Om det är så juligt vet jag inte men de blir goda och möra.
Tack för att ni delar med er av era recept
Marinerar dem i glögg som ovan men enbart i 2h och efter marineringen så bryner jag dem för att de ska får lite färg, efter det glazar jag dem i honung och kanel för att sedan låta dem bli färdiga i ugnen. Varierar gärna och tar lite apelsinsaft i även och det doftar underbart juligt hemma =) och smakar gott gör det också =)
Vad spännande med glöggmarinad....
För att få julig smak på grytorna nu i december så använd glögg t.ex. istället för rödvin. Ger härlig julsmak =)
Gott att göra tex köttbullsås med lite glögg i också!
Så här gör vi våra till jul:
1 1/4 kg tjocka revbenspjäll
1/2 tsk vitpeppar
1/2 tsk malen ingefära
1/2 tsk colmans senapspulver
Salt
200g smör
2-4 dl buljong
Gnid in köttet med kryddorna, hätta upp smöret i en långpanna. Bryn spjället med "köttsidan" upp och ös med smör i början , ös sedan med buljongen.
Stek i 200gr 15 min, sänk sedan värmen till 175 gr i 1- 1 1/2 tim.
Åh vad sugen jag blir, vill gärna ha ännu mera recept
Fler med recept??
Yariija:
kan du vara lite mer specific i ditt recept??
vill så gärna göra revbenen.
hur mycket av allt ska man ta?
vi är 4 vuxna och 1 barn...
tack på förhand *mums*
samma här blir riktigt saftiga o goda