• giz

autism test? djupinterjuv med förälder *bråttom*

ska i morgon iväg på en adi interjuv......med andra ord en djupinterjuv om mitt barns första år.....

ngn som gjort den som kan tala om hur den går till?
    visst borde jag kunna skriva ner lite på ett papper om tex förlossning, vikt osv och lite om utvecklingen? som jag känner just nu så har jag total blokad när jag ska minnas...

vet ngn oxå om jag får sitta i lugn och ro å svara på frågorna eller kommer psykologen läsa fråga för fråga och jag ska svara muntligt??

• Svar på tråden autism test? djupinterjuv med förälder *bråttom*
  • Nette

Har inte gjort det man är lite nyfiken på vad det är och varför du ska göra det? / Nette

• lokeNo1

det är nog olika på olika landsting...ville bara skicka en uppmuntrings kram min mellan flicka är autistisk..7 år och ljuvlig..

• JsN

Klart du kan skriva ned sånt som du vill komma ihåg!

• juni04

jag har inte gjort det själv men vad gäller djupintervjuer så brukar det i vara ett samtal där ni pratar. Om du inte kommer ihåg någonting då så kan du återkomma senare när du fått fundera, antingen samma dag eller senare. Skriv ner saker du känner att du vill komma ihåg och ta med dig om du vill.

Generellt vad gäller djupintervjuer så är det inte en massa frågor som ska besvaras utan just ett samtal där ämnet handlar om ditt barns första år.

Lycka till!

• Nette

Varför gör man dess? Är det någon händelse under barnets första år som leder till Autism? Vet man nåt ang det eller? Eftersom dom gör intervjuer? Om det är någon som vet och orkar berätta så "lyssnar" jag gärna.

• giz

jag skulle ha stors utlåtande på papper (Los,innrestress och konsentrations svårigheter) från hab..... medans vi sitter å små pratar så slänger psykologen ett öga på sin utredning, (stor var konstigt ojämn i resultaten) och helt plötsligt frågar psykologen hur stor var som liten med kompisar osv. jag svara lite förströt att han alltid varit ensamvarg och föredragit egen lek så tidigt som jag kan minnas.
    var på psykologen undrar om jag vill komma redan nu på torsdag och göra en ADI-interjuv.

keso va då? vad är det? jo svara han att det är en djupinterjuv om barnens första år som man brukar göra när man misstänker autism.

VAAAA? min son autistisk? nu greppar du väll verkligen efter osynliga halmstrån tyckte jag.......
    men visst vi gör ett försök sa jag......
    hur jag nu ska komma ihåg ngt.. det är lungt sa psykologen det brukar man göra medans man sitter där. var på samtalet avslutades pga att han hade en bokad tid....

så nu sitter jag här med förlossnings journaler, baby bok och kort och försöker få fason på minnena.

tror att det är så att om man kollar barnet i 15 års åldern så har barnet lärt sej att dölja dom tydliga teknena (finns klassisk autism och ngt mer som bara är vissa delar av autism, inte så insatt i det)
    jag har ju alltid vart inne på DAMP och dyslexi eftersom det är genetiskt och finns på nära håll i familjen och det är även det som psykologerna och hab tittat efter.

så ibland är det bra att vara envis och inte godta deras "fförefaller vara" och fortsätta att i fråga sätta varför ens barn inte fixar basen i sitt liv.
    visserligen har jag lärt mej med tiden att inte ha för stora förhoppningar på att vi ska få en riktig diagnos och ett riktigt namn på hans problem men jag tänker inte nöja mej med "det förefaller och kan ev vara"

• mammamamma

Hej!

Jag har inte gjort någon sådan intervju. Däremot har jag själv intervjuat (dock ej just om autism) i lite liknande sammanhang.Jag är ganska säker på att du får gott om tid att svara och att du absolut kan skriva ner det du minns och ta med pappret. Jag kan tänka mig att man frågar om språkutveckling, blickkontakt, "konstiga" lekmönster m.m.

Nette: Nej det är ingen händelse som leder till autism/autistiska drag. Det är medfött. Men ibland kan det vara svårt att ställa diagnos och det är viktigt att få information om barnets tidiga utveckling.

Lycka till! Kanske får ni ett namn på ditt barns problem, kanske inte. Det kan vara svårt att ställa rätt diagnos. Hursomhelst så hoppas jag att ni, med eller utan diagnos, får den hjälp som ni behöver.

• lokeNo1

jag tror att det är medfött,fast jag hade en svår förlossning med min autistiska dotter..det som gjorde att jag märkte att någonting inte stämde var att hon "försvann" ibland..syntes i ögonen..det tog flera år innan jag fick nån hjälp och en diagnos..för övrigt har jag en bild på henne i mitt krypin kika gärna in och titta..elise är hon som är född 98..

• lokeNo1

vad virrig jag är!!!! elise är flickan som är född 01

Svar på tråden autism test? djupinterjuv med förälder *bråttom*