• Anonym

Någon kvinna här som har haft för låga testosteron-nivåer?

Jag har haft problem med finnar och bröstspänningar ett tag, och min gyn trodde att det berodde på att jag hade för mycket testosteron. Men när hormonmätning gjorts så visade det sig vara tvärtom, jag hade för lite testosteron. Läkaren gav mig Yasmin-piller för aknen men de innehåller ju inget testosteron, så hur ska de kunna göra att nivåena höjs till det normala? Litar inte på att gyn vet vad hon gör om jag ska vara ärlig.

Någon som haft samma problem? Vad fick ni för att åtgärda det? Vad berodde er brist på?

• Svar på tråden Någon kvinna här som har haft för låga testosteron-nivåer?
  • Anonym (Lisen)

Är det något GYN har dålig koll på så är det hormoner och förståelse för hur dessa kan påverka kvinnor. Det forskas inte på detta eftersom det inte är män som drabbas! Bröstspänningar är ju faktiskt ett tecken på östrogenöverskott. Akne är förmodligen orsakat av något du äter. Antingen något som du inte ätit tidigare eller något du blivit överkänslig emot. Ost är vanlig orsak. Skräpmat en annan. Det finns Testosteron plåster att köpa över "nätet" men jag skulle inte rekommendera det i första hand då det lätt blir överdosering. Och du får skägg och basröst!

• Anonym

Anonym (Lisen) skrev 2007-12-10 18:02:48 följande:

Är det något GYN har dålig koll på så är det hormoner och förståelse för hur dessa kan påverka kvinnor. Det forskas inte på detta eftersom det inte är män som drabbas! Bröstspänningar är ju faktiskt ett tecken på östrogenöverskott. Akne är förmodligen orsakat av något du äter. Antingen något som du inte ätit tidigare eller något du blivit överkänslig emot. Ost är vanlig orsak. Skräpmat en annan. Det finns Testosteron plåster att köpa över "nätet" men jag skulle inte rekommendera det i första hand då det lätt blir överdosering. Och du får skägg och basröst!
    Ja jag fick lite det intrycket tyvärr. Hon sa att hormonrubbningen jag hade INTE förklarade mina symptom, men p-pillerna hjälpte som sagt mot dom. Jag är lite orolig över VAD det är som orsakar mina låga nivåer, att något skulle vara fel på mina äggstockar eller nått (har även endometrios). Har googlat mycket om detta, och hittar inget, det verkar ovanligt med testosteronbrist hos kvinnor? Jag vill ju gärna fixa det om det går, har aldrig haft någon sexlust och skulle ju gärna vilja ha det om det skulle gå att fixa
Svar på tråden Någon kvinna här som har haft för låga testosteron-nivåer?