flygande jakob??
hej jag ska ha vänner här på nyår o tänkte bjuda på flygande jakob nån som har recept på flygande jakob för ca 10 portioner?
hej jag ska ha vänner här på nyår o tänkte bjuda på flygande jakob nån som har recept på flygande jakob för ca 10 portioner?
Ingredienser
(för 8)
4 färdiggrillade kycklingar
1 tsk italiensk salladskrydda
4-5 bananer
4 1/2 dl vispgrädde
2 - 2 1/2 dl chilisås av ketchuptyp
2 pkt bacon
1 dl salta jordnötter
Tillredning
Sätt ugnen på 225 °C.
Bena ur kycklingarna och lägg bitarna i en smord ugnssäker form. Smaka på kycklingen. Krydda eventuellt med salt och peppar. Strö över med salladskryddan.
Skala bananerna. Dela dem först på tvären, sedan på längden så att det blir fyra bitar av varje. Lägg bananbitarna ovanpå kycklingbitarna.
Vispa grädden och blanda den med chilisåsen.
Bred gräddblandningen över kyckling/bananbitarna. Gratinera i ugnen ca 20 minuter.
Skär under tiden baconet i småbitar och knaperstek dem.
Strö baconet och jordnötterna över den färdiggratinerade kycklingen.
Servera med naturell grön sallad och kokt ris.
Måste dela med mig av dett också, en favorit hos oss
Exotisk flygande jacob
Exotisk flygande jacob
8 portioner
Tillagningstid: ca 15 min + 25 min i ugn
Ingredienser
8 port kokt ris
ca 800 g kycklingkött från Färdiggrillad Kronfågel hel kyckling,
filé eller lårfilé.
7-8 ringar i mindre bitar av färsk ananas eller på burk
1 paket (ca 125 g) frysta eller färska mangotärningar
1 finhackad röd pepparfrukt
2 paket bacon, gärna jägarbacon med mer smak
2 dl cashewnötter
5 dl matlagningsgrädde
3-4 dl chilisås, salt och peppar.
Tillagning
Bottna med riset i en smord form, toppa med grillad/stekt (kryddad) benfri kyckling i mindre bitar. Fördela över ananas, mango, röd pepparfrukt och cashewnötter.
Klipp bacon i små bitar, stek dem lätt knapriga och lägg över alltsammans.
Vispa samman grädde med chilisås, smaka av med salt och peppar och häll över. Gratinera i 225°C i 20-25 min. Servera en sallad till!
En fråga, hur knapersteker man bacon? Jag har aldrig lyckats.
I övrigt lät det supersmarrigt, så jag ska nog göra en flygande jakob nån dag
Jag brukar köpa färdiggrillad kyckling som jag rensar o lägger i botten på en ugnsäker form. Steker bacon i små bitar o lägger på. Skivad banan. och sen vispar jag grädde och blandar med chilisås som jag lägger överst. Det ska ju vara nötter i men jag brukar servera dom brevid fall i fall någon är allergisk. Jordnötter eller cashew..smaksak!
Till 4 vuxna brukar jag ta 2 -2 1/2 kycklingar, 2 pkt bacon 2-3 bananer 5dl vispgrädde och en liten flaska (heintz) chilisås.
grädda i ugnen på 200 grader tills allt fått en fin färg.
servera med ris till.
Lycka till
knaperstekt bacon får man på låg-medel värme i något längre tid än vanligt..
tack