• bumse2

Recept på kristyr

Tänkte att dottern skulle få skriva namn på pepparkakshjärtan men jag hittar inget recepti mina kok/bakböcker. Är det någon som kan dela med sig av ett recept på kristyr?

• Svar på tråden Recept på kristyr
  • Astrosmurfan

4 dl florsocker
    1 ägvita
    ev några droppar citron

• ladyS

1 matsked ätticka
    1 äggvita
    5 dl florsocker

• ladyS

Så gör jag iallafall.
    Ättickan är till för att kristyren ska bli hård efter att man har skrivit på tex pepparkakorna.

• Marco och Mathias mamma

Mitt bästa recept på kristyr:
    Köp färdig på tub...

• ladyS

Gjorde 40 st. stora pepparkakshjärtan med barnen på förskolan där jag jobbar och de fick skriva sitt namn efteråt.

• bumse2

Köpte på tub först men jag tyckte att den var så lös och rinnig, annars så var det bekvämt med färdig, men jag ser nu att det inte är så jobbigt att göra egen.

• Chutzpah

Det som är 'färdigt' på tub är inte riktigt kristyr. Det är en glasyr, men absolut INTE kristyr (trots att det står 'kristyr' på tuben.

Kristyr tillverkas på enbart äggvita (eller äggvitepulver eller marängpulver) och florsocker (man behöver inte ens ättika eller citronsaft).

• Kryddburken

Superkristyren jag alltid använder består av EN hårt uppvispad äggvita, 1 kork ättika + 4-5dl florsocker! håller i år...

Passar perfekt till pepparkakshus men även till kristyrfigyrer som håller jul efter jul.. *S* Självklart till att dekorera pepparkakor!

Denna sats räcker lätt till ett helt pepparkakshus + hoplimmning!

• zaaga
    Kryddburken skrev 2007-12-11 20:09:51 följande:
    Superkristyren jag alltid använder består av EN hårt uppvispad äggvita, 1 kork ättika + 4-5dl florsocker! håller i år... Passar perfekt till pepparkakshus men även till kristyrfigyrer som håller jul efter jul.. *S* Självklart till att dekorera pepparkakor! Denna sats räcker lätt till ett helt pepparkakshus + hoplimmning!
    Det där lät lysande intressant. Uppvispad äggvita! Att man inte tänkt på det förut! *s* Ska genast testas!!
  • ladyS

Jag har upplevt att om man inte andvänder ättika så blir kristyren inte lika hård efter att den torkat. Om man skulle klämma på den efter några dygn så går det lätt sönder och smular sig. Ättikan gör alltså att kristyren blir stenhård vilket den inte blir annars.
    Har dock aldrig provat med citronsaft men har hört att det har samma effekt som ättikan.

Svar på tråden Recept på kristyr