Okej att dricka te?
Jag har för mig att jag läst här någon stans att man bara får dricka vissa te-sorter? Varför är det så? Jag dricker ganska mycket hallon-te, är det okej?
Jag har för mig att jag läst här någon stans att man bara får dricka vissa te-sorter? Varför är det så? Jag dricker ganska mycket hallon-te, är det okej?
*puff*
Har inte hört att te skulle vara farligt ........ dricker det i massor.
Okej, någon annan?
jag dricker massa te och olika smaker.. har inte hört något om att det skulle vara skadligt..mår bra i af.. och bebisen i magen med Älskar att dricka jordgubbste jag
Det tråkiga är väl att alla teer hämmar järnupptagandet..
tror att man ska tänka på att även många te sorter innehåller koffein/tein. Har hört att max 3 koppar om dan rekomenderas.
ja te innehåller ju koffein så överkonsumera inte.
rött te är koffeinfritt så byt ut några koppar om dagen mot rött!
Har aldrig hört talas om att te ska vara skadligt på något sätt...varken för dig eller barnet. Jag dricker en del te själv.
Jag är helt beronde av te, när jag är hemma kan jag dricka flera koppar efter varandra.. jag dricker mest te från lipton, kaffe vet jag att man inte ska dricka mer än 3 koppar om dagen, jag tog upp den här diskussionen för ett tag sen och då var det nån som sa till mig att man får dricka en kanna te om dagen.. men att te ska vara farligt har jag inte hört.. men för mycket kanske man inte ska dricka.. drack 10 koppar om dagen, men är nu nere i 5 ungefär!!
Sara
Det enda man ska va försiktig med e att dricka te på vissa örter. Vissa örter ska man va försiktig med under graviditeten.
Så man ska alltid kolla upp örterna innan.
Hm, okej, tack så mycket, det verkar vara okej för mig att dricka mitt te då.
Rött te? Vad är det? *förvirrad* På röda frukter?
Från livsmedelsverkets hemsida:
"Det finns undersökningsresultat som tyder på att hög kaffekonsumtion under graviditeten kan medföra lägre födelsevikt än normalt hos barnet. Vid Livsmedelsverket pågår ett projekt i nordisk regi som ska ge kunskap om eventuella risker med högt kaffeintag under graviditeten. För närvarande rekommenderas gravida att inte dricka mer än tre koppar kaffe per dag."
Borde gälla te också...
Rött te kallas även roibooste.
Rooibos te - Det röda teet från Syd Afrika har en god, mild och distinkt smak. Busken, vars nålliknande blad och stam används, skördas, fermenteras och torkas. Rooibos te är koffeinfritt, virushämmande och innehåller antioxidanter samt många mineraler. (från nätet )
Roibos rött te innehåller en massa nyttiga mineraler och inget koffein. Allt annat te stjäl järn från kroppen har jag hört från flera håll. Rättare sagt, om du äter järnrik mat så minskar upptagningsförmågan av järnet. Detta gäller även för mjölk.
Drick inte te direkt efter maten om du vill fortsätta med ditt gröan och svarta te, är mitt tips
Te minskar dels järnupptaget, dels innehåller det koffein (tein). Reglerna som gäller kaffe gäller också te, och det är dåligt att det inte framgår på livsmedelsverkets hemsida tycker jag!
Observera att det nyligen stod i tidningarna att grönt te minskar upptaget av folsyra, så det är inte heller en höjdare i för stora mängder.