• lillatofflan

Jobbig valp..

Min valp på ca 4 månader har jag stora problem med, eller stora o stora men jobbiga i alla fall.
    Han vill inte bli rumsren..vi kan vara ute i en timme o när vi kommer in sätter han sig iaf o kissar. O han både kissar o bajsar inne någon gång per dag. Vad gör man?
    Sen är han så otroligt livlig, vad jag än gör så lugnar han sig aldrig riktigt. Han hoppar konstant när det kommer folk o kan hålla på hur länge som helst, o han är överallt hela tiden o han lyssnar inte när man säger åt honom. Vad ska jag göra?

Tacksam för råd o tips!

• Svar på tråden Jobbig valp..
  • Lurvenpajsaren

Titta hur mamma hund beter sig när hennes valpar har för mycket energi.

• Rickeby

Vad gör du när han kissar inne, och hur säger du åt honom?

• Tinsel

Låter jobbigt! Har tyvärr inte så mycket till råd att ge, annat än att beväpna dig med tålamod! Den hund vi har nu tog det väldigt lång tid för att bli rumsren även om det blev bättre med tiden. Men hon var faktiskt 6-7 månader innan hon slutade kissa innne.

När hon blev glad (och det blev hon ofta, te.x om det ringde på dörren) så läckte hon. Jag var på väg att ge upp ett slag!

Hon är nu 3 1/2 år och världens goaste, men blir fortfarande lite väl till sig när det kommer besök.

• Rickeby

Låter man valpen gå fram till de som kommer och hoppa och hålla på så är det tillräcklig belöning för valpen att den fortsätter trots att man kanske "säger ifrån".

• Fridolina 82

Det är jättesvårt att sätta sig in i situationen. Det kan vara tusen orsaker...
    Är han trygg i familjen? Tyr han sig till er eller söker han sig ständigt till andra?
    Gör han oftast ifrån sig på kvällarna inne? (Isåfall kan du prova att ge honom kvällsmaten tidigare och sen ta bort vattnet vid en viss tid. Så får jag göra med min lilla. Han har fri tillgång på mat men klockan 18 tar jag bort maten och vid 21 plockar jag bort vattnet för han kan inte hålla sig på nätterna)
    Har ni mycket stängda dörrar hemma? (Det kan göra honom nervös eftersom han inte vet om det finns folk i de stängda rummen och det kan skapa en stressig situation för honom)
    Bestäm en rutin när det kommer folk så att ni gör likadant hela tiden. Att han till exempel för springa och hälsa men att när han gjort det ska han gå därifrån, det låter mycket enklare än vad det är men efter mycket träning kommer det att sitta i hans skalle att "nu har jag hälsat då ska jag gå o lägga mig".
    Min schäfer var väldigt pigg på att slänga sig på folk när dom kom innanför dören och det är inte alltid uppskattat att få en schäfer över sig så hon fick inte gå och hälsa förrän dom hade kommit in ordentligt och det liskom lugnat sig lite. Och det fungerade utmärkt när hon väl fått in den rutinen...

Lycka till!

• kodoktorn

VEt inte om jag har så många råd heller men kan ju skriva nåt.
    Var envis - gå ut efter sovit, ätit, busat. VAr tråkig ute de gångerna så att valpen inte glömmer bort att göra sina behov.
    Busar man för mycket med dem ute är det hos en del lätt att de glömmer att de är nödiga och får för sig att uträtta sina behov när de kommer in.
    Vet inte hur ni bor men vår hund tycker inte om att kissa och bajsa på asfalt eller kortklippt gräs, vill helst ut i buskar och ris.
    Begränsa utrymmet för valpen inomhus. Låt den tex bara vara i köket eller var det passar bäst, dels har du bättre koll och så brukar de inte gärna kissa och bajsa nära mat- och sovplats.
    Har du provat att ha valpen i bur när ni inte är hemma eller lära den att buren betyder lugn och ro och att där får den vara ifred.
    Hoppas att något tips kan hjälpa.

• Rickeby

Ha alltid valpen under uppsikt. Påfrestande och tålamodskrävande är det men det är det att ha valp. Så fort du ser tecken på att han behöver göra ifrån sig tex går och luktar på golvet, krafsar, snurrar runt - bär ut på en gång.
     Bär till samma plats varje gång och vänta tills det kommer ngt, gå inte utan stå bara och vänta.

• frulan

Angående rumsrenhet.
    Gå till samma ställe varje gång, ett lugnt ställe utan andra hundar. Stanna där tills han uträttat sina behov. Du ska vara tråkig och bara vänta. Beröm när han gör rätt. Det blir till slut en trygg plats.

Hur gör ni idag? Går ni runt mycket? Anledningen till att han då kissar när ni kommer in är för att det är där han är trygg. När han är ute på prommis är det så mycket annat han har att göra då.

En valp kan inte hålla sig (fysiologiskt) förrän den är runt 4-6 månader. Man får lyssna till deras tecken och förekomma dem.

Angående livlighet.
    Träna passivitet.
    Valpar vet inte alltid när man ska ta det lugnt. Den busar och rusar runt och håller igång för att du gör det. Man måste tvinga dem att ta det lugnt. Oftast när de är som livligast, det är då de är som tröttast egentligen.

Lycka till med puppisen

• frulan

Tillägg... jag tycker inte att det låter som problem, det är en normal valp du har

Har ni gått någon valpkurs?

• frulan

Jag kan visst inte sluta...

Att han inte lyssnar på dig beror nog på att han inte vet vad du vill.
    Det är träna som gäller och så får man tänka på att man inte kan ha alltför stora krav på en valp. Träna korta men många pass.

Är han jobbig mot gäster, be dem ignorera honom totalt när de kommer innanför dörren. Vända ryggen till, inte titta på honom.
    Till slut faller poletten ner och hunden har fyra tassar i golvet, var då snabb med beröm.

• Rickeby

Valpars livlighet och "hoppighet" när de krafsar och slickar på folk är valpars sätt att visa lugnande signaler, de vill visa de som kommer att de är undergivna och inget hot. Det växer bort lite men man måste också hjälpa hunden att befästa nya beteenden i dessa situationer.

• Fridolina 82

Förlåt, jag uppfattade det som att du hade en vuxen hund, inte en valp... Jag skulle lyssna på "Frulans" råd...
    Det stämmer mer in på valpar än mitt råd....

• ms smurfan

det är en valp, och det låter som en fullkomligt normal valp.
    Vill valpen inte kissa etc ute jag då gör du som förare fel.
    SE till att valpen känner sig trygg ute. kanske gå till samma ställe varje gång, gamla dofter får valpen att känna sig trygg.

En valp kan heller inte kontrollera blåsan fören ca 4-5 mån ålder.

och livligheten, ja så SKA en normal valp vara.

En valpkurs rekommenderar jag

Svar på tråden Jobbig valp..