• TGIF

Ska vi skaffa en sköldpadda?

Dottern på 7 år vill så gärna ha ett husdjur, och nu så vill någon skänka oss en sköldpadda gratis... Är det mycket jobb med en sköldpadda? Hur är det med salmonellarisken? Brukar det lukta mycket om sköldpaddan och akvariet?

Är det något annat vi skall tänka på? De visste inte hur gammal den är och det ingick ett akvarium som var ca 1 meter långt och en 1/2 meter bred, hur många liter tror ni det är på?
    har läst någonstans att sködpaddor skall ha minst 200 liters akvarium, stämmer det?

• Svar på tråden Ska vi skaffa en sköldpadda?
  • Grus grus

Sköldpaddor kräver extremt mycket omvårdnad. De bajsar enorma mängder och det måste rengöras OFTA! Jag vet tropikhus som fått in så mycket sköldpaddor från folk som inte orkar med skötseln att de till slut fått neka, för att de har för många. Då har folk gömt kartonger i entrén med sköldpaddor osv. Trevliga djur, men ta reda på vad det innebär!

Mamma till Lovis!
  • mamyleine

Mina små syskon två sköldpaddor förut dom luktade ap-illa de var landsköldpaddor man matade dom 1 gång i veckan med räkor och dom stank ju helvete dom också. Fick rengöra pumpen ofta som luktade SKUNK.

Jag är nog kanske inte rätt person att fråga eftersom jag upplevde dom som stinkande varelser.

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • korven72

Är ingen expert på sköldpaddor, men vet att det tar rätt mycket tid att fixa och pyssla med ett akvarium och hålla rent. Sköldpaddor är dessutom inga sällskapsdjur och att ge en sån till ett barn verkar rätt meningslöst.

Jag hade satsat på en kanin eller nåt mer fysiskt djur som är lite gosigare till ett barn...

• TGIF

Glömde säga att det här också är en vattensköldpadda.... Även om det är vår dotter som "får den", så kommer min man vara den som är ansvarig för den... Han har haft akvarium med fiskar tidigare och älskade att hålla på med det och jag har sagt att det blir han som får ta hand om sköldpaddan om vi skaffar den (fast det officiellt blir dotterns sköldpadda).

Skulle hellre ha någon liten kanin eller t.o.m fågel, men då 2/3 av familjen är pälsdjurallergiker så är en sköldpadda eller fiskar enda alternativet....

Familjen som vill ge bort den sa att den äter pellets... Hur ofta ger man den det?

• Lokesmamma

Om jag fattat det rätt ska de ha mer än bara pellets att äta tex sallad, räkor, gurka m.m. Mängden mat beror väl på dess ålder? Mata oftare ju yngre den är.

TGIF skrev 2007-12-10 21:16:08 följande:
    Glömde säga att det här också är en vattensköldpadda.... Även om det är vår dotter som "får den", så kommer min man vara den som är ansvarig för den... Han har haft akvarium med fiskar tidigare och älskade att hålla på med det och jag har sagt att det blir han som får ta hand om sköldpaddan om vi skaffar den (fast det officiellt blir dotterns sköldpadda). Skulle hellre ha någon liten kanin eller t.o.m fågel, men då 2/3 av familjen är pälsdjurallergiker så är en sköldpadda eller fiskar enda alternativet....Familjen som vill ge bort den sa att den äter pellets... Hur ofta ger man den det?
  • TGIF

Det var en bra site Lokesmamma!

Ja, inte vet jag.... min man får nog bestämma och LOVA och SVÄRA att detta blir deras projekt....

En fråga till dock, skall vi ha den i ett rum där vi är mest eller kanske där vi är minst?

• Lokesmamma

et tror jag inte spelar stor roll har ni den i tex vardasrummet så har den ju något att titta på

TGIF skrev 2007-12-10 21:30:36 följande:
    Det var en bra site Lokesmamma! Ja, inte vet jag.... min man får nog bestämma och LOVA och SVÄRA att detta blir deras projekt....En fråga till dock, skall vi ha den i ett rum där vi är mest eller kanske där vi är minst?
  • 061104

Skulle inte rekommendera att skaffa paddor, har haft 2 stycken & det var otroligt mycket jobb med dem. Fy farao.

• Udda

Jag själv tycker sködpaddor är rätt revliga å underhållande (har själv haft en mjukskals sköldpadda/vattensköldis) - MEN jag råder dig till att tänka MINST 2ggr innan ni tar emot.
    Varför?
    Jo sködpaddor blir extremt gamla

Det är inte som en hamster, marsvin, kanin etc som bara blir några år gamla...

Kram

• Mirakel händer
    TGIF skrev 2007-12-10 21:16:08 följande:
    Glömde säga att det här också är en vattensköldpadda.... Även om det är vår dotter som "får den", så kommer min man vara den som är ansvarig för den... Han har haft akvarium med fiskar tidigare och älskade att hålla på med det och jag har sagt att det blir han som får ta hand om sköldpaddan om vi skaffar den (fast det officiellt blir dotterns sköldpadda). Skulle hellre ha någon liten kanin eller t.o.m fågel, men då 2/3 av familjen är pälsdjurallergiker så är en sköldpadda eller fiskar enda alternativet....Familjen som vill ge bort den sa att den äter pellets... Hur ofta ger man den det?
    Våran äter varannan dag. Han äter pellets samt torkade mygglarver. Ibland får han frysta mygglarver också. Han äter sallad och gurka också.
  • TGIF

hej igen!

Det blir ingen sködpadda utan fiskar istället.... Satt och tittade runt på bilder av sköldpaddor i akvarium och nej.... det kändes inte rätt... Men tack ändå för alla råd och info, nu lärde jag mig en hel del!

Svar på tråden Ska vi skaffa en sköldpadda?