• Superma

3 missfall på raken

Har en två och ett halvt årig son. Har efter det fått 2 tidiga missfall hösten -06 och fött en död flicka utan fostervatten i 21a veckan för 2 v sen. Nu har de tagit 3 blodprov på mig. Någon som vet vad det är för blodprov de tar efter 3 missfall och vad de kan tänkas visa? (tror de sa nåt om sköldkörtel och antikroppar...?)
    Tacksam för era svar!!!

• Svar på tråden 3 missfall på raken
  • Superma

Är det verkligen ingen som vet?

• Engelchen

Hej,
    lider med dig-har haft 2 missfall efter flickan som är 16mån och fick mens igen idag....är såååååå ledsen över det!!!
    Provet dom tar kan vara att ditt blodvärdet ska vara på noll
    så att dom vet att grav. är avslutat.
    Själv fick jag komma i 1½mån. tills värdet var nere på 10 och då tyckte dom att kroppen fixa resten själv.
    Kanske lite hjälp på vägen
    Hoppas vi lyckas snart....

• S80

hej! Beklagra dina mf. Jag har fått 4 mf och nu har jag börjat en utredning. Har tagit massa prover, ska få svar på de flesta på torsdag, skulle få veta då vilka prover som tagits. Tidigare har det tagits kromosomprov på både mig och min sambo och sköldkörtelprov på mig.och dom var bra.Det är bla några hormonprover som ska tas vissa dagar i menscykeln. Kan skriva lite mer sen då jag vet vilka prover dom tog.

• Superma

Beklagar dina missfall!
    Lycka till på torsdag och tack för att du vill hjälpa!
    Skriv gärna vilka prover de tog när du är klar!
    Kram

S80 skrev 2007-12-12 09:48:16 följande:
    hej! Beklagra dina mf. Jag har fått 4 mf och nu har jag börjat en utredning. Har tagit massa prover, ska få svar på de flesta på torsdag, skulle få veta då vilka prover som tagits. Tidigare har det tagits kromosomprov på både mig och min sambo och sköldkörtelprov på mig.och dom var bra.Det är bla några hormonprover som ska tas vissa dagar i menscykeln. Kan skriva lite mer sen då jag vet vilka prover dom tog.
  • S80

Proverna jag har tagit är dessa:

S-ANA(IgG)IFL
    S-ANA spec.screen ELISA
    S-dsDNA-ak(IgG)FEIA
    S-Reumatoid faktor
    S-Reumatoid faktor(IgA)
    S-Kardiolipin-ak(IgG)
    S-Beta2-glykoprot.1(IgG)
    B-LPK
    B-LyPK
    B-CD16/+56+3-(NK-celler)
    P-Faktor VIII
    P-Protein S,fritt
    P-Protein C(enz)
    DNA-FaktorV1691G-A
    DNA-FaktorII20210G-A
    P-Lupus antikoag.
    S-TNF-alfa
    P-CRP
    S-Kobalamin(Dx1)
    fS-Folat(Dx1)
    P-Homocystein
    S-FSH
    S-LH
    S-Östradiol
    S-Testosteron
    S-SHBG
    S-Testosteron/SHBG kvot
    S-Androstendion
    S-DHEAS
    S-TSH,tyrotropin
    S-fritt T4
    S-fritt T3
    S-TRAK,TSH-receptor-ak
    S-TPOAk,Tyreoperoxidas-ak

• S80

glömde dom här:
    Blodstatus
    S-kobalaminer (B12)
    S-Homocystein
    P-järn
    P-Folat
    P-Ferritin

• Superma

S80: Tack så mycket!
    Jag vet inte riktigt vad alla siffror och bokstäver står för men jag har ju nåt att visa upp för min läkare om han inte tänker sig en grundlig utredning.
    Hur många provrör blod gav du?

• Superma

S80: Vilket landsting tillhör du?

• Saffran84

Hej på er! Har också haft 3 mf nu och väntar på utredning. Så jag håller på att samla på mig all fakta jag kan hitta så att vi kan få en så djupgående utredning som möjligt.

S80: Vad fick ni för resultat på alla dessa prover. Har ni fått nån orsak till era mf?

• S80

Superma : Jag lämnade totalt13 el 14 rör. Tillhör uppsala landsting men det var i stockholm som jag tog dom flesta proverna.

Saffran84: Vi har fått svar på nästan alla prover och det är något fel med blodet, det stelnar för fort så jag ska äta trombyl och progesteron när jag får nästa ägglossning och fram till v13.

• Saffran84

S80: Ok, hur kändes det att få ett sånt svar? Jobbigt eller befriande att få en anledning? Vad säger läkarna om utsikterna, är de goda? Alltså jag menar är det "lätt" att åtgärda och många som lyckas när de sen äter trombyl och prog.?

• Superma

S80: Skönt att få veta!!! En kompis har fått barn genom att äta trombyl, inga proppar alls i moderkakan! Hoppas att jag får lika klara besked! Lycka till nu!

• S80

saffran84:Det är såå skönta att äntligen få veta vad som orsakat mina mf, då jag under en längre tid kännt att något varit fel, att vi inte bara haft otur. Men enligt sjukhusets läker och svaret på de 8 prover dom tog, är alt som det ska, dom har tydligen inte tagit tillräckligt med prover.För på den privata så har dom tagit 32 prover och vissa hormoner som ska kollas på speciella dagar i menscykeln, vilken dom på sjukhuset inte tagit just på dom dagarna. Ja trombylen ska ju göra så att jag får tunnre blod och därmad inga blodproppar.

Superma:Ja det är skönt att dom hittat ett lätt fel som går att rätta till enkelt.Fick din kompis flera mf innan?

• Saffran84

S80: Men vad irriterande att inte sjukhuset visste vad de gjorde! Vilket sjukhus/landsting tillhör du? Tack för att du ville dela med dig av detta. Det känns jättebra att få veta detta innan utredningen så att jag kan fråga extra om dessa prover och hålla lite koll på att de tar proverna vid rätt tidpunkt.

• Superma

S80: Min kompis fick bara ett missfall, men i 42a veckan.
    Vilken privat går du hos i Stockholm?

• S80

superma:oj stackare, det måste va fruktansvärt,,
    Jag går hos lucinakliniken. Känner du till dom? Har du fått något svar på proverna som tagits?

Svar på tråden 3 missfall på raken