• Kimi poika

Kastrera hund

Har ni genomfört kastrering på er hund? Har en hanhund på strax över 3 år som vi funderar på att kastrera. Vi har tagit honom för ½år sedan. Han blev omplacerad pga. allergi hos tidigare familj.
    Hur blev er hund efter kastreringen. Annorlunda? Slö, slapp, icke lekfull mer?
    Berätta gärna!

• Svar på tråden Kastrera hund
  • sabinaa

Mina föräldrar kastrerade sin. Han tappade ganska mycket päls efter operationen och han har blivit tjock!

OoOoOo BeNnY SvAnTe CoNjAc BaiLeY oOoOoO
  • Kimi poika

Okej.. Ble3v det någon annan hund till personligheten. Förändrades hundens personlighet menar jag..

sabinaa skrev 2007-12-10 23:36:11 följande:
    Mina föräldrar kastrerade sin. Han tappade ganska mycket päls efter operationen och han har blivit tjock!
  • ångermanländska

Enligt gammalt skrock skulle kastrerade hankatter bli tjocka men det stämmer då inte. Skulle tro att det är samma sak med hund. Tror inte på någon större förändring, möjligtvis att han blir lite lugnare då testosteronet försvinner och han inte behöver bevaka revir på samma sätt. Har också hört att hanhundar som varit besvärliga mot andra hanar varit mindre stridsberedda efter kastrering men vet inte om det stämmer.

• Kimi poika

En av anledningarna till att vi funderar på kastrering är för hans egens skull. Han har ett sånt starkt revirtänk och ska gärna hävda sig som starkast mot andra hundar. Inte elak men går på helspänn hela tiden. Den information jag fått är att detta kommer att avta lite. Och vi ska inte använda honom i avel heller. Så då kan det ju inte skada tycker vi.

ångermanländska skrev 2007-12-10 23:43:04 följande:
    Enligt gammalt skrock skulle kastrerade hankatter bli tjocka men det stämmer då inte. Skulle tro att det är samma sak med hund. Tror inte på någon större förändring, möjligtvis att han blir lite lugnare då testosteronet försvinner och han inte behöver bevaka revir på samma sätt. Har också hört att hanhundar som varit besvärliga mot andra hanar varit mindre stridsberedda efter kastrering men vet inte om det stämmer.
  • Cilla R

Vi kastrerade vår labbekille för lite över en månad sedan och det har gått toppen. Han har inte blivit slö, slapp eller icke lekfull, fortfarande samma hund, MEN han är mer fokuserad. Det verkar inte som han har lika många störningsmoment utan nu kan man jobba med honom och verkligen ha 100% av hans uppmärksamhet, tidigare var det alltid något som störde, en annan hund gick förbi, en hund har kissat på busken där borta som gjorde att man bara hade typ 80% av hans uppmärksamhet.
    Jag ar inget negativt att säga om kastreringar och det var helt rätt val för oss då vi har en tik hemma också samt båda grannarna har tikar och han har aldrig varit tänkt att avla på.

Mamma till Néa och Ophelia!
  • stjärnströssel

hej!

tar hand om ca 15 kastrerade hanhundar!
    den vanligaste förändringen tycker jag är ökad aptit o lite förändring i pälsen!lite mindre lyster o lite mjukare ev.

andra förändringar är mera lekfulla..tar inte livet så allvarligt.tänker inte på sex eller blir påverkad av tikdofter,betydligt enklare med andra( han)hundar,minskning av stress pga av att dom inte känner å påverkas av dofter på samma sätt.
    mindre risk för prostata problem.
    enklara att träna sin hund.dvs mindre störningar.
    luktar inte överallt å kissar inte överallt.
    mera harmonisk hund
    rekomenderar det varmt!

det är en ära att ha barn!
  • Dagnhild

Prova först kemisk kastrering, så får du en föraning hur resultatet blir.

• sabinaa
    Lollis skrev 2007-12-10 23:37:41 följande:
    Okej.. Ble3v det någon annan hund till personligheten. Förändrades hundens personlighet menar jag..
    Nej, det blev det inte. Han är fortfarande väldens goaste hund.
    ångermanländska skrev 2007-12-10 23:43:04 följande:
    Syrran kastrerade sin honkatt och hon ha blivit jättetjock och det har mina förädrars hund med, så om det är en skrock, vet jag inte. Men man ska kanske hålla koll på aptiten!
    Dagnhild skrev 2007-12-11 11:09:09 följande:
    Prova först kemisk kastrering, så får du en föraning hur resultatet blir.
    Jag gjorde det på min tax. Och det gjorde ont. Han fick en spruta in nacken som brände till. Vilket ont öga jag fick av honom. Om blickar kunde döda säger jag bara. Jag gjorde det för hans humör, men märkte inte någon förändring. Vet sa att det kanske inte blev någon heller. Men prova kan man!
    OoOoOo BeNnY SvAnTe CoNjAc BaiLeY oOoOoO
  • Kimi poika

Tack för alla svar. Det låter jättebra. Det som är lite besvärligt med en hanhund är ju att dom har sin uppmärksamhet på revir när man är ute. Ska kissa, lukta, kissa lite mer och nosa. Vi ska nog satsa på kastreringen. Men det får nog bli efter jul. Blir nog för mycket annars..

• fyran

Jag har precis kastrerat min hund, igår. En cavve på 11 månader. Han är som vanligt idag fast väldigt irriterad på den där tratten som ska hindra honom från att dra i stygnen. Hade ont igår men inte så farligt, får ju värktabletter. Det är än så länge för tidigt att se någon skillnad sa veterinären. Men ett tips till dig om du kastrerar är att se till att du kan vara ledig ett par dar, alt har en hundvakt som hunden är van vid. Det är nog skönt att vara två också för det är faktiskt ganska jobbigt psykiskt, jag önskar att jag hade nån kompis som kunde avlasta lite. Veterinären sa att det är den smärtsammaste operationen. Stygnen ska ju sitta i 10-14 dar så det är en ganska lång tid när man ska av och på med tratten!

Svar på tråden Kastrera hund