• 061104

Jag vill ha en ToyPudel!

Jag skulle vilja ha en toypudel.

Nån som hört något om dem, negativt som positivt?
    Skriva gärna era erfarenheter om dem hundarna.

• Svar på tråden Jag vill ha en ToyPudel!
  • Nenne 71

Du kan gå in på Svenska pudelklubben SPK och läsa lite om du vill.

• 061104
    Nenne 71 skrev 2007-12-11 06:35:46 följande:
    Du kan gå in på Svenska pudelklubben SPK och läsa lite om du vill.
    Tänkte just om ngn hade en här så jag fick veta lite erfarenheter.
  • Ancha

Hejsan! Det är en fin ras, väldigt social och rolig
    Leta efter en bra uppfödare och hälsa på många pudlar.

Det enda negativa jag kan se är att dom kan vara ganska bjäbbiga och hoppiga men med rätt uppfostran kan du få en jätte fin hund kompis

• bambigirl

Min mamma har haft en. Tyvärr blev han för stor, mer som en liten mellan. Just nu har hon två dvärgpudlar. Positivt tycker jag är att de är lämpliga, trevliga, lättlärda hundar som inte hårar. Jobbigt är ju pälsvården och att vi inte kan lita på hennes hundar med barnen. Toypudeln bet en hel del barn och fick till slut avlivas. De små hundarna blir lätt trängda av barn och då hugger de.

När mina barn växt upp kan jag absolut tänka mig en toy-pudel, men inte så länge barnen är små.

• stjärnströssel

underbara glada små rackare..oftast blir dom dvärg dock..
    kräver en hel del pälsvård oxå!
    lättlärd o underbar att träna med!årkar gå långa promisar!
    dock lite känsliga för kyla.
    rekomenderar rasen varmt.

det är en ära att ha barn!
  • Gos Mys

Hej! Jag har 8 st toyar så jag borde kunna svara på ett och annat
    Enligt mig så är det så nära den "perfekta hunden" man kan komma, i alla fall för mig.
    Det är glada, energiska, trofasta, tillgivna, lättlärda, vackra, grasiösa, underbart mjuka, anpassningsbara, lojala, mm. Listan över det possetiva med pudel kan göras oändlig.
    Jag vill inte leva om jag inte kan leva med en pudel.

En pudel som är lynnig och bitsk är INTE rastypisk, alla mina är glada och snälla mot allt och alla, dom ska vara tuff och nyfiken och utstråla självkänsla, villket du får om du köper din hund av en seriös uppfödare och gör ett bra fortsatt jobb med din hund.

Något som är lite tråkigt när man köper en valp är att det inte finns någon garanti för att det blir en toy, storleken mellan kullsyskon kan variera krafrigt även om det är två toyföräldrar. Tex; min Oliwia är 24 cm i manken, hennes kullbror är 30,5 cm i manken (alltså dvärg). Men i de flesta fall så blir det toy om båda föräldrarna är det.

Pälsvård finns det ju också delade uppfattningar om, jag tycker att det är jätteroligt att hålla på att bada, borsta, snodda och pyssla med mina hundar, men har man inget intresse för pälsvård så är inte pudel något för dig.
    Jag badar mina en till två ggr i veckan, och snoddar om och borstar varje dag.
    Nu har ju jag tävlingshundar och självklart behöver man inte vara lika frenetisk som jag, men står man inför ett ev pudelköp med inställningen att man inte behöver vara så noga bara för att det endast ska vara en sällskapshund så tycker jag att man har fel inställning med tanke på att pudel är just en hund som kräver omfattande pälsvård.

Jag kan skriva i evigheter Fråga om det är något särskilt.
    Just nu har jag förresten 3 st svarta valpar efter två toyföräldrar. Födda den 5/12, två hanar och en tik.
    Parade även en aprikos tik med en svart hane idag, bägge toy, så förhoppningsvis kommer det fler valpar om 63 dygn

• stjärnströssel

åå söta små charmbollar

det är en ära att ha barn!
  • tinkerbell

men skaffa en då!!!alla raser är olika ,dt bästa du kan göra är att ta kontakt med en uppfödare.

Svar på tråden Jag vill ha en ToyPudel!