• stiletto

koka knäck gör mig galen!

Igår kväll kokade jag knäck, jag förtränger varje år att jag egentligen inte är någe bra på det

Enligt receptet ska det ta ca 12-15 minuter koktid att få smeten klar, visst, inte i mitt kök med mig som kock. Kokade i ca 45 minuter igår och ändå är knäcken som kola. Tröttnar på att vänta så det blir alltid kolakonsistens på skiten.

Hur sjutton lyckas ni andra? jag måste ha missat något

• Svar på tråden koka knäck gör mig galen!
  • fairyfloss

Kokar du på högsta möjliga värmen? Det är ju temperaturen som avgör när den är klar, inte koktiden. Kokar du på ettan kommer den garanterat aldrig bli klar, till exempel.

• getingmidja

Sen beror det ju också på vilken typ av kastrull man använder.
    Du kanske skulle prova på microknäck i stället?

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • annicavillhabeis

förra året när jag koka knäck så koka den i en timme innan den var klar.

• stiletto

högsta möjliga skulle aldrig gå, den kokar ju som sjutton på "halvvärme" som det ska vara enligt receptet. Kanske är jag för försiktig.

Men jag ska göra ett till försök nu i veckan, det är ju skitgott även fast den blir som kola men jag vill ju ändå ha den lite knäckig.

• Allram

För mig tar det alltid mellan 45 min och 1 timme när jag kokar på spisen. Det är lite pyssel och det tar tid men det är ju värt varenda minut sen för det är så GOTT :P Testa att tillaga den i micron som annat alternativ, då brukar det gå lite snabbare. Alternativt att du tar en högre kastrull så att du kan koka på högsta värmen från början till slut (då går det nog också snabbare). Tiden går ju mest åt i början när man måste hålla på och dra kastrullen till/från plattan hela tiden så att det inte ska koka över.

• Smulu

Strunta fullkomligt i tiden som står i receptet.
    Utom för att veta när du ska göra första kulprovet.

doppa en droppe av smeten i ett glas kallt vatten, när det går att forma en kula så är smeten klar. Häll då upp i formarna!

För mig så brukar det ta allt mellan 20 min till 40 min innan smeten är klar.

• fairyfloss
    Jag skiter i receptet och kör på högsta värmen i ca. 15 minuter tills den får rätt färg (har gjort knäck så många gånger nu att jag i princip ser när den är klar). Men min knäck blir asgod och inte alls bränd! SEN låter man den stå på lägsta värmen tills man har pytsat upp all i knäckformar (annars stelnar den lätt innan man är klar).

Jag har ett tips kvar. Sojagrädde istället för vanlig grädde. Knäcken blir så mycket godare, fast men inte stenhård, mjuk men inte kladdig, och fastnar inte i tänderna lika mycket. ALLA som har provat min sojaknäck tycker att den är bättre än vanlig! Jag lovar, ALLA!
  • mianyckelpiga

Det tar ca 45 minuter-1 timme för mig att koka knäcken och då gör jag den hård. Jag ser på färgen (den blir mörkare) när den är på väg att bli klar och då gör jag kultestet.

• mamma87a

jag kokade knäck för första gången i mitt liv nu till min dotter fyllde tre år....jag trodde det skulle ta as lång tid och vara hur jobbigt som helst MEN det var något av det lättaste jag gjort...från början till slut tog det ca 40 min för mej.....se till att du har en stor kastrull och koka på högsta värme, du ser ju när smeten böra tjockna och då gör du kultestet.... lyckatill

Svar på tråden koka knäck gör mig galen!