• Marie73

Är julklapparna från tomten eller från släktingarna???!!!

Hej! Har en tre-åring som är väldigt nyfiken och ifrågasätter allt.... Hur gör ni angående julklappar... Vi ska ha en tomte som kommer med julklapparna och min dotrter kommer naturligtvis att tro att alla julklappar är från tomten. Men hon kommer garanterat att fråga vem hon har fått den och den saken av efter några veckor... Skulle ni då svara "tomten" eller "farmor" tex? Om jag svarar farmor, så kommer hon att säfa FEL! Det var ju från tomten! *suck* Hur gör ni? Känns lite taskigt att inte ge släktningarna nån "cred" för sina paket...men man kanske inte ska tänka så...

• Svar på tråden Är julklapparna från tomten eller från släktingarna???!!!
  • viseversa

men det är väl bara att säga att tomten har hämtat paketen från tex farmor! Klart hon ska veta att dom är från släcktingarna!! personligen så tycker jag det är fel att lura barn att tomten finns!!

• Mysluvan

Vi gjorde så att när sonen och hans kusiner var så små att de fortfarande trodde på tomten så köpte vi föräldrar ett paket och skrev "önskar tomten" på det. Sen delades övriga paket ut efter han gått.
    Alternativt så sa tomten att han fått en säck från mormor också att dela ut och paketen lästes upp med rätt namn.

Är det värt att rätta stavfel? Eller förstår du ändå..
  • Vindfall

När vi hade Tomte, från jag var liten tills för några år sen då släktens barn ff var små så kom Tomten och delade ut ett varsitt paket vilket var just från Tomten. Resten av paketen låg under granen och det var paket som man hade köpt till varandra.

• Mysluvan

Jag tycker inte heller man ska gå in stenhårt för att lura barnen att tomten finns. Men det gör man ju som man vill själv.

Är det värt att rätta stavfel? Eller förstår du ändå..
  • Marco och Mathias mamma

Vi säger att det och det är från farmor, mormor, farfar osv. Sen så har vi köpt vissa paket "som kommer från tomten".

• 3tjejer

Förra året var vår dotter precis 3 år fyllda. Tomten läste på paketen till...., från..... och gav dem. Men hon hörde bara "till". Alla paket var från tomten och det tycker jag är rätt gulligt. Hennes farmor försökte förklara att tomten åkt runt och plockat upp julklapparna men jag blev rätt irriterad på det. Hon kan väl få tror på tomten när hon är 3 år! Hon säger fortfarande om en tröja hon fick i jul att tomten har stickat den till henne .

Det räcker väl för släktingar att se att de blir glada för paketen och att man som förälder tackar för julklapparna och berättar att de gillar dem. Jag tycker inte att man behöver visa tacksamhet för presenter så tidigt.

• Marie73

OK, tack! SÅ borde man nog göra! Lite klappar under granen från släktingarna och sen några som ÄR från tomten som han har med sig. Tack för tipsen!

Svar på tråden Är julklapparna från tomten eller från släktingarna???!!!