Du som har en mops - se hit!
Vilken uppfödare köpte du valpen hos? Vilka föräldrar (vilka uppfödare kom de från) har din hund? Hur mycket gav du? Varför valde du mops? Berätta gärna annat också!
Vilken uppfödare köpte du valpen hos? Vilka föräldrar (vilka uppfödare kom de från) har din hund? Hur mycket gav du? Varför valde du mops? Berätta gärna annat också!
hej
jag har en svart mopstik här hemma på 2,5år som jag hoppas ska få valpar i början av nästa år.
har du varit på rasklubbens sida där du finner info och uppfödarlista.
mopsorden.se/
Ja, vi har läst massor på nätet. Ville ha lite mer personlig åsikter också.
jag har hållt på med mops i några år nu och jag tycker det är en glad, social, pigg liten hund som gärna hänger med på det mesta.
som valpar kan dem vara extremt vilda, det ska man vara beredd på.
man bör ha mycket tid, för dem gillar inte att vara själva, vill gärna vara med dig överallt. lättlärda och gör det mesta för lite godis. finns många som tränar lydnad och agility med sina mopsar. väldigt käcka med barn och andra djur. följsamma ute och har ingen större jaktsinne.
dem fäller päls året om kan tilläggas. speciellt dem gula/fawn. dem gillar ofast inte tandvård och kloklippning så man bör vänja sin valp tidigt med det. annars är dem lättskötta med pälsen.
älskar att mysa med dig i soffan och hitta på en massa bus. man har aldrig tråkigt med en mops.
efterfrågan är stor på mops så man kan få vänta upp till 1år på valp om man ha otur. men se till att valparna är registerade i SKK. för smuggelhundar förekommer i rasen och tyvärr med dem så kommer det sjukdomar. har hört en del som tyvärr råkat ut för detta.
något mer du undrar över så kan du messa om du vill.
Uncia:
Precis den uppfattningen har jag också av mops utifrån det jag har läst. När vi hälsade på hos en uppfödare så kändes det som att mina antaganden besannades. Fulla av bus från tass till svans!
Den uppfödare vi har lite kontakt med är "kollad" av oss och de vill även ha en god kontakt med oss innan vi kan skafa hund. En seriös och trevlig uppfödare, så inget smugglande och så där inte.
Vårt problem kommer om ett år när jag ska börja arbeta och vi då inte har lika mycket tid dagtid. Vi vill försöka finna dagmatte redan innan vi ens bestämmer oss för att skaffa hund. På fritiden kommer den få mycket tid med oss, jag älskar att vara med djur. Våra katter är tyvärr inte särskilt "följa med-iga" så jag "behöver" en hund också.
Jag har levt med mops i familjen sedan jag var 5 år, och köpte min första egna mops när jag var 20 och han är 5år nu.
Mopsar är underbara hundar. Charmar verkligen alla!
Min mops hane hade extremt mycket energi de första 2 åren och var ganska trotsig. Men nu har han blivit mycket lugnare. Min mops ligger gärna och drar sig fram till 10-tiden och likaså gör hans mamma som bor hos min moster.
Håller med om att mopsar är lättlärda.
Det blir en HÖG(!!) ljudvolym då man har mops. Det snarkas och det knorras och flåsas mer än med andra raser. De är väldigt fästa vid den personen som är hemma och följer en ganska flitigt. Vill gärna följa efter in i badrummet när man ska duscha etc etc.
Betalade 10 000 för min hund, men han har betalat sig eftersom vi har fått valpar flera gånger efter honom. Har även ställt ut honom mycket när han var yngre, men intresset har svalnat så han får vara hemma och gosa istället.
Jag älskar mopsar! (Men jag har ingen själv) Dem är ju så otroligt söta!
En sak som oroar mig som jag har hört är att de väldigt lätt får problem i sina hudväck, typ svamp och så?
Samt att de har svårt att andas pga av att de är framavlade så plattnosiga.
Är det någon som har problem eller har märkt av det?
Vi kan inte bestämma oss för om vi ska skaffa hudn eller inte.. Och så ska ju uppfödaren "tilldela" oss en valp för att vi ska kunna få köpa en. Inte lätt det här...
Fler?
Kan bara rekomendera följande sida:
www.mopsmaffian.se/
min mopstik är mer öppen i ansiktet så hon har aldrig haft några problem med svamp eller fukt i sina veck och hon är heller ingen snarkare av sig. då var våra frallor som vi hade förr värre.
Här är en från Maffian, vi har en liten Esther som nu är 13 veckor och hon är helt bedårande! Vi har en labbe sedan tidigare och det är en helat annan mentallitet på Esther, mycket hund i liten förpackning utan att vara jobbig... kul ras helt enkelt.
Vi väntar valp nu!
åh så roligt. från vilken kennel och kön?
lycka till sen med din pojke då.
Måste bara visa den jättefina selen vi köpt till mopsen! Tänkte försöka ha den när han ska åka bil: