• Maja1975

vilka fördelar finns det med att få barnen tätt?

väntar mitt andra barn i juli nästa år och är lite skräckslagen, för då kommer min äldsta att var 1 år och 5 månader. Alla jag har berättat nyheten för utom mina föräldrar säger att gud vad jobbigt det kommer bli, har du verkligen tänkt dig för osv...

känns som alla ser det som ett stort problem, de glömmer till och med bort att gratta utan beklagar nästan istället att vi får barnen så tätt.

Det har verkligen skrämt upp mig! Kommer det bli SÅ JOBBIGT??

vilka fördelar finns det? när barnen är små/ äldre/ ekonomiskt/ utrymmesmässigt/ konkuressmässigt/ tidsmässigt/ sömnmässigt?? you name it!

vill ha era erfarenheter, ni får gärna skiva vad som varit jobbigt också och vad man ska tänka på innan.

HOPPAS PÅ MÅNGA SVAR!
    maja

• Svar på tråden vilka fördelar finns det med att få barnen tätt?
  • Ariel o Melodys Mom

Hej!

DET ÄR INTE SÅ JOBBIGT! En mer eller mindre brukar min syrra dra till med när hon var barnvakt åt mina 2 barn och hon har 4 egna!
    Jag har 19 månader mellan mina och det har aldrig varit jobbigt. Den största fördelen är att de blir jättebra lekkamrater när den yngsta blir uppåt 1,5 år. Idag är mina 2 och 4 och har såååå kul ihop!
    Jag är oxå uppväxt med en syster som är 19 månader yngre och kan nästan tycka lite synd om de barn som är ensam-barn under de första åren i livet. Egentligen vore det perfekt om alla vore tvillingar! Man lär sig att dela med sig och lär sig prata fortare, klä på sig, mm. Sen tror jag att barnen blir mer sociala tidigare. Har lättare att få kompisar mm.
    Men detta är endast mina iaktagelser och inga fakta så de så!

• Maja1975

tack!!!

fler som vill svara??

• lillalo

Jag har 11/2 mellan mina pojkar, ser faktiskt inga nackdelar, idag är de 6 och 4,5 år gammal och leker mycket tillsammans, inte alltid vänner men vilka barn är detGlad jag fick mitt tredje barn för ett år sedan, så så jobbigt tyckte vi att det var Flörtså vi skaffade ett tredjeGlad känner igen det där du skriver om omgivningens reaktioner, inte roligt men du lär dig leva med detGlad för folk runt i kring kommer ju alltid ha synpunkter på allt man gör!
    Mina pojkar har inte lidit det minsta att vara så tätt och jag ångrar det inte en sekundGlad
    Lycka till, allt kommer att gå bra, men som alltid med små barn så får man ju ta en dag i taget!

• Familj Amstaff

jag har 13 månader emallan mina små som nu e 8½månad o den stora e 21 månader o ja fick oxå höra likadant som du men ja va så inställd på att d skulle bli ett rent helvete men haha nej d blev d inte
    blev mycke lättare än ja trodde skratt
    så för mej va d e glad överraskning, o visst va d lite jobbigt precis dom första veckorna när lillan ville äta på natten nångångo  den stora vaknade vid 7 o ville leka skratt men d ja kan tipsa dej om e att passa på o vila varenda minut du kan
    du behöver d för o orka me o va på gott humör hela tiden hehe

sen nu e d helt underbart när den stora leker så vill hon leka me lillasyster o hn får inte gå från rummet knapp för o äta elelr byta blöja hehe
    sen när dom e 1 o 2 år så kommer dom ju nästan va som twinns hehe ja tycker d e bättre o ha tätt än flera år men d e ju olika

• Maja1975

så skönt att höra! jo, man har ju liksom föreställt sig värsta helvetet nu, när man lyssnat på omgivningens kommentarer. har sen tänkt i efterhand att ingen av de som uttalat sig har haft tätt mellan barnen och borde rimligtvis inte kunna veta hur det är. fast de vill väl väl, de är ju inga dåliga människor.

hoppas på ännu flera erfarenheter!

• AnniPanni

Jag har knappt 1 år o 9 månader mellan mina tjejer och den enda nackdleen jag kan komma på överhuvudtaget är att de har haft en viss tendens att hamna i olika utvekclingsfaser samtisigt. Precis genomlidit en 3års "trots" och en tidigt 6-års kris (kallas ju också för små tonåren, smäller i dörrar surar osv) här hemma
    Annars ser jag bara fördelar!
    Det var inte speciellt jobbigt att ha två blöjbarn, man var ju liksom redan inne i svängen med att byta blöjor på löpande band Min dåvarande man tyckte dock att det var jobbigt så vi hann med att separera när den yngsta var 6 månader. Jag var alltså själv med tjejerna och det gick galant.

• nr3

jag har 11 mån mellan mina yngsta.. tufft o det går i ett, men SUPERMYSIGT!de är nu 1.8 år o 9månader. men de älskar redan varandra sååå högt!de kommer nog få väldigt väldigt roligt. de har just börjat upptäcka varandra ordentligt

• K24yrs

vi har 18manader mellan varan ungar och kan inte anannt än att jag haller med dom andra! det har gatt hur bra som helst och r dom 2,5 och 11manader och dom leker med varandra springer runt och älskar varandra! kan oxsa säga att jag r sugen pa nr3 sa det kan inte va sa hemskt

• gittan90

Det är många som har åstikter om hur tätt man ska ha sina barn. Vi har 3 år mellan dom två första och nu blir det 3,5 år. Folk har åsikter om det också, särskilt såna som har fått tätt!

Jag tror det blir bra vilket som, det finns för och nackdelar med både och.
    Du ska se att det kommer bli toppenbra!

• tovisen

på mina gullunagr skiljer de 15 mån.
    Jag tycker inte heller de e så jobbit som man trodde. Tror oxå dom kommer få mycke roligt av varandra av att dom e så nära i ålder. Och dessutom slipper man ju svartsjukan ,när den yngre kommer(som de ibl kan bli på en del syskon). ja tycker de e jätte mys. lycka till

• Joje

Väntar också nr 2 i juli -08 och har en liten kille på snart 8 månader (15 månader mellan). Vi ville faktiskt ha barnen tätt av praktiska skäl. Visst kommer det bli tufft och ibland undrar vi om vi tagit oss vatten över huvudet, men jag tror att man hittar sina knep för att få vardagen att funka så bra som möjligt.

• saz

Lyssna inte pa de som ger negativa reaktioner! Jag tror du far mer positivt an negativt ut av att ha dina barn tatt! Vill inte vara kritisk eller gora nagon irriterad men det ar sa typiskt svenskt att ha 2 barn med 3 ars mellanrum, och skulle man gora annorlunda blir det en massiv grej!!
    Jag inser att inte ALLA ar sadana, men jag har funderat en del pa det (jag bor utomlands) och overlag ar svenskar ganska forutsagbara. Alla gor allting pa samma satt for sa ska det vara!!!
    Det finns sakert manga fordelar med att ha 3 ar emellan oxa, men jag skulle sjalv foredra att ha mina barn tatt. Visst blir det sakert jobbigt da och da, men det blir det hur gammal er forsta an ar tror jag. Som alla andra i denna traden sager blir de ju sakert jattebra kompisar och har varandra, lar sig dela tidigare och avundsjukan blir sakert inte lika patagande som den kunde varit om forsta var 3 ar.

• Hedvig J

Jag tror på båda sätten har själv valt 3 år mellan mina. Men det är för att jag och min sambo vill ha tid för barnen. Jag tror på alla varianter det är bara ni i familjen som vet vad som passar er familj. Förr var det alltid tätt pga att det inte gick att planera

• TwinMom83

Hej!

Jag fick väldigt olika reaktioner av omgivningen när jag berättade att vi skulle ha barn igen... Vi har bf 12 Maj och tvillingar sedan tidigare som kommer att vara 1½ då...
    Vi hade inte planerat det, men när chocken lagt sig kom spänningen Skrattande
    Mina föräldrar blev glada och hjälper gärna till om vi vill ha lite avlastning.
    Några till reagerade också positivt när de fick höra nyheten.
    Men andra undrar hur vi ska klara av det, hur vi ska orka, etc.
    Vi har ju naturligtvis inte räknat med att det ska bli en dans på rosor direkt Flört, men jag tror att barnen kommer ha stor glädje av varandra när de växer upp...och tjejerna har ju alltid varandra så på så vis är det nog en fördel det med.

• SEJ

Har 16.5 månader mellan mina pojkar, det fungerar kanonbra, vi ville ha barn tätt eftersom de får mer utbyte av varandra.
    Nu fyller äldsta 2 i jan. & lillen är 7 mån på torsdag.
    Det har enda från start fungerat kanonbra mellan våra kottar, & det blir roligare nu när de kan leka lite mer tillsammans.
    Det enda som var krångligt tycker jag, var innan jag som mamma kom in i rutinerna att vara 2- barnsmor.

• Knoddis

Ur ett syskonperspektiv så har jag och min lillebror en fantastisk relation! Det är 14 mån mellan oss och vi har alltid kunnat följa varandra genom barn, tonår- och nu vuxenlivet. Har inte samma relation til mina äldre syskon. Min lillebror och jag är bästa vänner och den person jag litar mest på i hela världen! Vet att Du ställde frågan ur ett förälderperspektiv, men ur ett syskonperspektiv har iaf jag bara positiva erfarenheter.
    Lycka till! Kommer säkert gå jättebra!

Svar på tråden vilka fördelar finns det med att få barnen tätt?