• jag är fin

Fy f*n, stinker av döda möss!

Fy alltså... sen i lördags har det verkligen luktat illa i våra (vårt och dotterns) sovrum! Vi har haft anticimex ute då vi hörde råttor/möss i väggarna/taket i just de rummen. De la ut lite råttgift där vi trodde djuren passerade ut/in. Nu har inte ljuden hörts på ett tag faktiskt, så jag misstänker att de dött och att det är det som luktar. Verkar ju logiskt eller hur? Men fy fan (ursäkta språket) vad det luktar illa!! Vad gööör man? Vi kan inte sova där inatt, måste flytta ut till nåt annat rum. Kräks bara jag tänker på lukten... Min man letade på vinden men hittade inget lik, de ligger förmodligen i väggen eller under isoleringen. Fy sjutton, så här vill jag ju inte ha det. Har aldrig sett nån inomhus. Vi har katt så han tar några har jag sett (utomhus dock), men jag får väl lägga ut några fällor på vinden och hoppas de hamnar där om det är några kvar.
    Har ställt ut en skål med ättika, har för mig att det kunde ta bort lukter, men jag vet inte. Några andra tips, både mot lukten och mot att få dem i ytterväggar/tak?

Tackar...

• Svar på tråden Fy f*n, stinker av döda möss!
  • AnnaGBG

Hej! När jag var liten så dök den här lukten upp lite då och då. Det är helt vidrigt vad en liten mus kan lkta och vi sov över hos mormor när det var som värst.

För några veckor sedan hade vi också Anticimex hemma för göra en koll på hur vi kan mussäkra huset ( vi hade möss inne i våras men har ej sett några nu. )

Vi har tätat och satt nya nät i alla ventiler och småspringor.

Jag frågade just om detta med döda djur i väggen och enligt dem så finns det INGET som tar bort lukten jo, bryta upp väggen och ta bort det döda djuret. Det är bara att stå ut den veckan det brukar stinka som värst.

De sa dock att det inte är bra att lägga ut gift då giftet i sig drar till sig möss. Det bästa är fällor och de skall gillras med Snickers.

Och när ni har katt...var det något gift som inte är giftigt i "andra hand" - alltså om er katt tar en förgiftad mus?

• jag är fin

Åhå... snickers!?

Bra fråga med giftet och katten... måste kolla det!

• jag är fin

Är det ingen som har nåt tips mot lukten?? Eller stanken rättare sagt...

• Madame Flod

TIPS!
    Vi köpte för ett par år sedan en liten sak på Claes Ohlsson som man sätter i eluttaget, den avger ett pipande, som inte vi människor hör och sedan dess har vi haft fritt från möss. 249:- kostade manicken, men det var det värt!

• jag är fin

Perfekt! Tyvärr har vi inte möss inne än, eller tyvärr, det är ju bra, men de sitter i väggarna eller på vinden... Men man kanske kan dra upp nån sladd dit och sätta på nån sån!?

Lukten då??

Madame Flod skrev 2007-12-11 16:45:03 följande:

TIPS!Vi köpte för ett par år sedan en liten sak på Claes Ohlsson som man sätter i eluttaget, den avger ett pipande, som inte vi människor hör och sedan dess har vi haft fritt från möss. 249:- kostade manicken, men det var det värt!
  • Elinore

alltså...mössen dör ju sakta men säkert när som trillar ner i mellanväggarna... doften är ju efter att dom ligger å ruttnar... inte så mkt att göra åt....

• Madame Flod

jag är fin skrev 2007-12-11 18:55:59 följande:

Perfekt! Tyvärr har vi inte möss inne än, eller tyvärr, det är ju bra, men de sitter i väggarna eller på vinden... Men man kanske kan dra upp nån sladd dit och sätta på nån sån!?Lukten då??Madame Flod skrev 2007-12-11 16:45:03 följande:
    Ja-a duuu de torkar ju ihop tillslut, som min mormor brukar säga å då luktar de väl inte längre....
    Helt klart ett bekymmer!
  • homemade

Anticimex har ett medel som man häller i ett glas som äter upp lukten, ring och be att få detta

• jag är fin
    homemade skrev 2007-12-11 21:44:13 följande:
    Anticimex har ett medel som man häller i ett glas som äter upp lukten, ring och be att få detta
    Är det sant? Pratade med dem idag och de sa inget om det... Ska definitivt ringa igen!!
Svar på tråden Fy f*n, stinker av döda möss!