• feritaugar

Förträngning av urinrör på baby upptäckt med ul- någon mer?

Jag var på tillväxtul idag eftersom bebisen i magen (v 38+2) är 31% för liten. Då upptäckte de att urinblåsan och urinröret var utvidgat på bebisen. Är det någon som har erfarehet av detta? hur upptäcktes det på ert barn? Behövdes det operation oc hur snabbt efter förlossningen gjorde man det, hur länge låg ni inlagda?? Många frågor i mitt huvud just nu......tacksam för svar.

• Svar på tråden Förträngning av urinrör på baby upptäckt med ul- någon mer?
  • Mijjo

min bebis hade nått liknande,,men tyvärr såg man inte det på UL ,eftersom jag inte var på nått extra.
    Men jag är kanske inte rätt person och svara här för min bebis dog.

• feritaugar

O herregud, vad sorgligt! Jag beklagar verkligen....
    FÅr jag lov att fråga om det hade med förträngningen att göra?

kramar till dig!

• feritaugar

För att de inte opererade eller?

• saraperth

feritaugar - Vi fick reda på att vår bebis har en förträngning i njurarna vid rutin-ul i v.19, det enda de gör är att låta dig gå på fler regelbundna koller.
    Nu är ju du redan i v.38 så din bebis är ju nästan här

De säger att det är relativt vanligt och det behöver inte betyda något alls - när bebisen väl är här kommer de göra ett ultraljud för att se om där fortf. är en förträngning och om så är fallet så får han en penicillin kur, om det skulle vara en större blockering så kan de fixa det genom en titthålsoperation men det är väldigt ovanligt!

Det är mycket vanligare hos pojkbebisar än flickbebisar, den dag jag var på ultraljud var det 5 st innan oss som vi fick reda på samma sak så OROA DIG INTE!!

Lycka till m allt

• feritaugar

Saraperth; tack för svaret! De läkare vi har pratat med en förlossningsläk och en barnläk)har sagt så olika saker att jag hann börja stressa upp mig rätt rejält. Barnläkaren säger samma som du och det verkar ju vettigare att lyssna på barnläkaren som jobbar med den typen av problem hellre än förlossningsläkaren som började tala om blodförgiftning (!) och andra ruskigheter.
    Tack igen!

Svar på tråden Förträngning av urinrör på baby upptäckt med ul- någon mer?