• Mia83

Ersättning för att låna ut bil?

Vad är skälig ersättning (inte för mkt heller eftersom det är en närstående som ska låna bilen) för att låna ut en bil till en resa tur och retur till Tyskland?
    Detta är alltså utöver bensinen.
    Tacksam för tankar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-11 16:08:09:
    Jag frågar om hur mkr som är skäligt, med tanke på att bilen slits samt milen ökar markant.
    Jag frågar inte om det är rätt/fel att få ersätting, eller om jag är snål.

• Svar på tråden Ersättning för att låna ut bil?
  • marjalena
    Mia83 skrev 2007-12-11 15:44:37 följande:
    Vad är skälig ersättning (inte för mkt heller eftersom det är en närstående som ska låna bilen) för att låna ut en bil till en resa tur och retur till Tyskland?Detta är alltså utöver bensinen.Tacksam för tankar...
    Om det var en närstående och jag inte behövde bilen just då, så hade jag inte tagit betalt alls. Skulle jag tex behöva åka buss under tiden för att de har lånat bilen, så skulle jag kanske be dem betala ett bussresorna till mig eller nåt.
  • Barbabok

En full tank och lite alkohol kanske?

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Mia83
    marjalena skrev 2007-12-11 15:49:18 följande:
    Om det var en närstående och jag inte behövde bilen just då, så hade jag inte tagit betalt alls. Skulle jag tex behöva åka buss under tiden för att de har lånat bilen, så skulle jag kanske be dem betala ett bussresorna till mig eller nåt.
    Ok.
    Grejen är den att resan inte är ett måste och ju faktiskt lägger på nästan 200 mil på bilen.
  • Mia83
    wero73 skrev 2007-12-11 15:52:49 följande:
    En full tank och lite alkohol kanske?
    Bensinen står de för iaf, och alkohol är inget vi prioriterar.
    Men annars va dt ju också en idé.
  • Playing the angel

Mia83 - Jag skulle nog heller inte ta betalt för att någon fick låna bilen om det var nära vänner... och skulle det inte vara nära vänner så skulle jag inte låna ut någon bil

Si vis amari, ama.
  • marjalena
    Mia83 skrev 2007-12-11 15:54:01 följande:
    Ok.Grejen är den att resan inte är ett måste och ju faktiskt lägger på nästan 200 mil på bilen.
    Jo, det är klart. Men jag hade nog ändå inte tagit betalt om det var en närstående som ville låna bilen. Jag menar inte att du skulle vara snål för att du vill ha ersättning för milen

Men sen beror det ju naturligtvis på hur nära man är varandra. Om jag tror att de skulle låna ut sin bil till mig gratis om jag behövde den eller om jag tror att de skulle ta betalt.
  • Kryxan

Va????

Ska du ta betalt för att låna ut din bil?
    Nära vän?

Snål vän...

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • AnneSophie

Hmm...jag tror inte att jag hade tagit betalt på det viset. 
    Jag hade förväntat mig en fulltankad, nytvättad bil och ett par flaskor vin tillbaka.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Birry

Jag hade inte heller tagit betalt, tycker att man kan efterskänka den värdeförlusten om det är en nära vän. Möjligen en symbolisk flaska sprit eller så...

Hade ett par kompisar där den ena skulle låna ut bilen till den andra och då skulle hon ha typ 10 kr milen och då drog den andra sig tillbaka. De är inte så goda vänner längre.

Är det jättenoga kanske du kan kolla på bytbil.se (.com?) och se vad er bil är värd med och utan de milen (på ett ungefär)...

Lycka till, hoppas det löser sig!

• Mia83
    Kryxan skrev 2007-12-11 15:58:09 följande:
    Va????Ska du ta betalt för att låna ut din bil?Nära vän?Snål vän...
    Att du inte anser att man ska ha ersättning för att bilen slits är upp till dig, men inte kallar jag dig för ekonomisk idiot för det.

Detta togs upp av den som ska låna bilen, som alltså själv ill betala ersättning utöver bensinen.

I mina kretsar tror vi på att göra rätt för oss, och i det här fallet så innebär det att man bidrar ekonomiskt om man lånar någon annans bil för att göra en dagsresa på nästan 200 mil.
    Skulle de låna bilen 1 vecka hä hemma så skulle jag inte ens tänka tanken, me nu är situationen lite annorlunda.
Svar på tråden Ersättning för att låna ut bil?