• Lady Bling

Finns det någon bra film om Jesus som barn kan se?

Finns det någon bra film om Jesus som barn kan se?

Menar nu inte filmer som religiös propaganda eller blodiga filmer, utan mer en film om Jesus som barn kan se. Det behöver ju inte var en barnfilm, men en mer berättande film.

Nu inför jul är det ju inte Coca-Cola reklamens tomte eller Disney som julen handlar om egentligen som barn kanske kan tro när dom tittar på TV, utan Jesus födelse.

Menar nu inte att försöka övertyga barnet att bli kristet, utan mer att förklara vad julen kommer ifrån, om ni förstår hur jag menar.

• Svar på tråden Finns det någon bra film om Jesus som barn kan se?
  • Kryxan

varför skulle man visa sina barn det?

Det är nog svårt att hitta en "bra" film om religion.

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Kryxan

Jahaaa....

Nu ser jag hela texten
    Fel någonstanns? Allt kom inte upp sist.

Det finns nog ingen film iaf som förklarar hur vi fick våra högtider, utan kristen proppaganda.

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • KristenTjej84

Jag hittade en länk till ett bok/cd/dvd förlag där man kan beställa en tecknad film om Jesus födelse( dvs barnvänlig)
    Här e länken:
    htmlhttp://www.libris.se/produkter/23889
    Lycka till! gvd

• SkåneP
    Lady Bling skrev 2007-12-11 16:01:31 följande:
    Menar nu inte att försöka övertyga barnet att bli kristet, utan mer att förklara vad julen kommer ifrån, om ni förstår hur jag menar.
    Julen kommer inte från kristi födelse.

Julen firades långt innan, men "kidnappades" av kristendomen som gjorde det till "sin" helg.

Vet dock ingen lättillgänglig film som beskrivger det hela.
  • KristenTjej84

SkåneP varför kom du med dina åsikter om hur kristendomen kidnappade julfirandet, när hon inte ens frågade om det??! lite onödigt tycker jag..:P
    Att du har något personligt emot gud har väl de flesta som sett dina inlägg fattat vid det här laget..

• SkåneP
    KristenTjej84 skrev 2007-12-13 19:58:50 följande:
    SkåneP varför kom du med dina åsikter om hur kristendomen kidnappade julfirandet,
    Det borde vara uppenbart om du ser stycket jag citerar i inlägget.

"Att du har något personligt emot gud har väl de flesta som sett dina inlägg fattat vid det här laget.. "

Och?
  • lugnåsbo

jesus o josefin som gick för nåt år sen var ju riktigt bra, men för lite äldre barn. Och det handlade ju inte just om jesu födelse kanske.

BF 080412
  • giftgrodan

jag håller med skånep. Berätta gärna om Jesus och julen, men berätta också om den förkristna julen!

Svar på tråden Finns det någon bra film om Jesus som barn kan se?