• Zeldi

Första barnet prematur, risk även för andra??

Hej!

Vet någon hur stor risk det är att andra barnet också kommer för tidigt. Man blir ju lite orolig att andra barnet ska komma ännu tidigare.. Fick mitt första barn för ett år sedan drygt 6 veckor för tidigt, det gick verkligen jättebra, men ännu tidigare skulle inte kännas bra.

• Svar på tråden Första barnet prematur, risk även för andra??
  • gravid72

Jag vill också gärna veta, fick också 6v för tidigt.
    Beror det på varför man fick tidigt?
    Puffar

• Waomi

Mina tre är alla födda för tidigt, -96;an 5+..
    98:an 3+ och 07;an 5+

Men jag tror inte att man generellt kan säga att bara för att ettan var prematur så blir tvåan .. det oxå.

Läste i nå´n tidning häromdan att om mamman lever ett stressigt liv så kan det ha inverkan på att man föder för tidigt..

• Simben

Hej!

Fick min tjej 8 veckor för tidigt och väntar nu mitt andra barn. Är nu i vecka 30. Ingen vet varför min tjej ville ut för tidigt så därför finns det heller inget extra jag kan göra för att förhindra det ännu en gång men en läkare sa till mig att pga att jag fick min tjej för tidigt så har jag en förhöjd chans/risk att även nästa kommer för tidigt men ändå mycket större procentuell chans att jag få gå tiden ut denna gång. Så en förhöjd risk gentemot om min dotter kommit som hon skulle helt enkelt. Men exakt hur stor förhöjd risk kunde han inte tala om.
    Jag vill bara komma in i januari nu för då har jag iallafall passerat min dotters bf.

• Kålrot

Två av våra tre barn har kommit tidigare, i v. 37, dvs inte så jätte tidigt, men det intressanta är att de två som kom tidigare vägde 3115 gr. (v. 73+6) resp 3280 gr. (v 37+2).

Hon som vi gick över 3 dagar med vägde bara 2355 gr.
    Konstigt, nästan som om kroppen och bebisen visste att hon behövde de extra veckorna i magen för att växa till sig.

• Millsan

Jag födde min son 9 veckor för tidigt, spontan förlossning, detta gör att risken att föda nästa för tidigt ökar. Läkarna jag pratat med säger att om det inte finns en känd orsak så ökar risken att föda för tidigt mer än om man vet om orsaken.

• Lycklig mamma 76

vi fick våran son för snart 7 månader sen och han kom oxå 6 veckor för tidigt. vi vill ha fler barn men jag är orolig att få ännu tidigare då. allting gick jättebra men det var en jobbig och orolig tid... kram, kram

Zeldi skrev 2007-12-11 16:05:18 följande:
    Hej!Vet någon hur stor risk det är att andra barnet också kommer för tidigt. Man blir ju lite orolig att andra barnet ska komma ännu tidigare.. Fick mitt första barn för ett år sedan drygt 6 veckor för tidigt, det gick verkligen jättebra, men ännu tidigare skulle inte kännas bra.
  • Lycklig kvinna

enligt bm jag pratade med så berodde det på hur frlossningen startat. vid värkar kunde de se ett samband och då kom ofta andra barnet oxå förtidigt. men om förlossningen startar med vattenavgång så var det bara slumpen som avgjorde.

• Jennjen

Jag fick min första i v34 då sa de att jag inte hade någon förhöjd risk att andra skulle födas förtidigt eftersom det inte hittade någon fysisk anledning till varför han kom förtidigt...tvåan föddes i v33

Inget svar på frågan men dock en erfarenhet

• lugnåsbo
    Lycklig kvinna skrev 2007-12-12 16:22:48 följande:
    enligt bm jag pratade med så berodde det på hur frlossningen startat. vid värkar kunde de se ett samband och då kom ofta andra barnet oxå förtidigt. men om förlossningen startar med vattenavgång så var det bara slumpen som avgjorde.
    intressant att höra..
    Min förlossning startade ju med värkar förra gången (v.27+5) och nu är jag ju gravid igen o undrar lite hur det kommer  gå
    BF 080412
Svar på tråden Första barnet prematur, risk även för andra??