• Anonym (Kaffedraken)

    kontaktfamilj med liten lägenhet?

    jag och min sambbo önskar bli kontaktfamilj åt ett litet barn. hur fungerar det, behöver små barn ett eget rum, eller räcker det med en liten avskild plats? vi har bara en tvåa på 50 kvm.

    tack för svar!

  • Svar på tråden kontaktfamilj med liten lägenhet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Åh, det undrar jag med. Hoppas du får något bra svar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    kan inte tänka mig att de har en gräns på 55 kvm eller likande för att bli kontaktfamilj. olika barn har ju olika behov. förstår om vi pratar om barn som är över 8 år, men yngre barn har kanske inte lika stor nytta av ett eget rum.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har varit kontaktfamilj till en tjej som va 11 när vi startade.. O vi bor på 43 kvm. Det va ingen som påpekade något om storleken på boendet. Det de gick på var lämpligheten som kontaktfamilj!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför vill ni bli kontaktfamilj när ni bor så litet?

    Behöver ni ekonomisk hjälp kanske ett extrajobb under helgerna vore ett bättre förslag?

    Tror säkert ni skulle kunna bli godkända av socialen (de ställer inte höga krav för att bli kontaktfamilj) men är det så juste mot barnet menar jag.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2007-12-11 20:22:12 följande:
    Varför vill ni bli kontaktfamilj när ni bor så litet? Behöver ni ekonomisk hjälp kanske ett extrajobb under helgerna vore ett bättre förslag?Tror säkert ni skulle kunna bli godkända av socialen (de ställer inte höga krav för att bli kontaktfamilj) men är det så juste mot barnet menar jag.
    Var någonstans läste du in att TS gjorde det här för pengar?
    Man tjänar inga pengar som kontaktfamilj...

    Snacka om att dra förhastade slutsatser
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Givetvis är det fördelaktigt att ha större men det avgör inte om ni är lämpliga eller inte som kontaktfamilj. Det skulle vara annorlunda om ni funderade på att bli familjehem, dvs ett stadigvarande boende. Jag tycker att ni ska höra av er till kontaktsekreteraren i kommunen där ni bor. Många barn behöver hjälp.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har hört flera som blivit nekade pga lägenhetsstorlek.
    T.o.m. en kille som hade som jobb att arbeta med problemungdomar.

Svar på tråden kontaktfamilj med liten lägenhet?