• Amber1975

Sladdlös telefon

Jag har en sladdlös Panasonictelefon. Sedan jag skaffade bredbandstelefoni har den inte funkat. Nån som vet vad det kan bero på?

Den vill inte ladda, så jag provade att byta batterier. Dock bytte jag till vanliga batterier, orginalbatterien var uppladdningsbara. Kan det ha betydelse?

• Svar på tråden Sladdlös telefon
  • Myten

Du ska absolut inte ha vanliga batterier i en sladdlös telefon.

I alla fall inte om du ställer den i laddaren, för då kommer du att sabba batterierna och eventuellt telefonen också.

En sladdlös telefon ansluts på två ställen, en sladd till eluttaget och en sladd till inkommande telefonuttag/ip-telefonadapter. Om telefonen inte laddar så beror det absolut inte på att du bytt till ip-telefoni, utan på att något är knas med strömmatningen.

Kolla så att strömsladden sitter i ordentligt, och se till att det är uppladdningsbara batterier i telefonen igen.

• Amber1975

Aha ok. Får prova köpa nya uppladdningsbara då och kolla om det funkar. Konstigt bara att det hände precis när jag skaffade ip.

Tack för hjälpen.

• SVejsan
    Myten skrev 2007-12-11 22:18:30 följande:
    Du ska absolut inte ha vanliga batterier i en sladdlös telefon.I alla fall inte om du ställer den i laddaren, för då kommer du att sabba batterierna och eventuellt telefonen också.En sladdlös telefon ansluts på två ställen, en sladd till eluttaget och en sladd till inkommande telefonuttag/ip-telefonadapter. Om telefonen inte laddar så beror det absolut inte på att du bytt till ip-telefoni, utan på att något är knas med strömmatningen.Kolla så att strömsladden sitter i ordentligt, och se till att det är uppladdningsbara batterier i telefonen igen.
    När du byter till nya laddningsbara batterier skall du se till att de minst har samma kapacitet (mAh) som tidigare. Att en del batterier inte klarar av vissa applikationer beror ofta på hur polspänningen kan hållas med tiden...
  • Amber1975

Ojojoj... det där fattade jag ingenting av hihi. Får skriva ut det du skrev innan jag går till affären

• SVejsan

HAr du de gamla uppladdnings bara batterierna kvar? Läs vad det står där...

www.kjell.com/kjellfakta/batterier/

Tittar du på en hemsida som säljer batterier så brukar man ta upp storlek (AAA tex), polspänningen den ger, och kapaciteten i mAh (milliamperetimmar) se tex på www.kjell.com/ hur det står... Har man enkla saker som inte är elektroniska och kräver att batteriet är stabilt så går de billiga bra tex om man skall köra leksaker med motorer. Elektronik brukar däremot vara petigare att får de inte rätt doss "energi"/batterikraft så lägger de av eller fungerar inte.

Svar på tråden Sladdlös telefon