• MammasGos

Smaklökarna.... när man inte känner smak??

jag har vart förkyld i 9 veckor nu och haft bronkit o allt..
    skitdrygt.
    Och jag är inte täppt eller nåt..men jag känner INGEN smak?!

jag får panik!

Känns inte som den kommer tillbaka...jag har ju inte vart täppt nåt heller liksom...skumt?!

Nån som har erfarenhet?

Nu göör d ont under ögonen, där vid näsan.. precis som man fått vatten i näsan när man dyker.

Bihålorna??

HJÄLP!!

• Svar på tråden Smaklökarna.... när man inte känner smak??
  • lata kocken Johanna

Jo du känner smak

men du känner ingen doft!

smak = salt sött surt och beskt

känns på olika ställen på tungan

• lata kocken Johanna

Jo du känner smak

men du känner ingen doft!

smak = salt sött surt och beskt

känns på olika ställen på tungan

• Elinore

har du rensat bihålorna?? det finns en smart sak som heter typ näs-pip... ser ut som en liiten vattenkanna som man kan hälla vatten i näsan med (medans man står framåtlutad) så rensas bihålorna... funkar hur bra som helst!! många med allergier och liknande använder denna... men, har du en vanlig pimpett/vattenkanna med smal pip eller nåt så kan du använda den... vattnet ska vara ljummet och ha lite salt i sig..

• lata kocken Johanna

det där gick lite fort

doften kommer komma tillbaka - de cellerna sitter lååååååångt in i näsan och det kan ta lång tid innan slemlagret därinne ger med sig

• MammasGos

Nä jag känner ingen smak...MEN doft.
    jag känner min parfym jag har på mej nu!
    Men jas kände inte smaken av maten el godiset jag åt
    Blir ju att man inte äter..blir inte hungrig.

Den där näspipen tänker jag iiinte ge mej på.
    Jag hällde vatten så och rensade o jag har aldrig fått så ont i huvvudet i hela mitt liv.
    Jäklar va ont det gjorde...never again

• Elinore

mamma gos. okej... då kanske det är något som inte står rätt till??? JAG TYCKER DU SKA TESTA DET IGEN..OCH GLÖM INTE ATT SNYTA DIG ORDENTLIGT EFTERÅT..SÅ ATT DET INTE LIGGER KVAR MASSA VETTEN I BIHÅLORNA... DET SKA INTE GÖRA ONT..BARA VARA "SKÖNT" ATT FÅ RENSAT LIKSOM... LYCKA TILL

• Elinore

Oj...shit.. menade inte att ha så stora bokstäver..sorry...*viskar*

• MammasGos

Elinore haha.... det är lugnt.. bara skrik!

Ja jag får nog testa igen för jag vill inte ha d såhär..
    kommer gå ner i vikt. inte bra just nu..

• ThisIsMe

Det som man i dagligt tal kallar smak upplevs egentligen med näsan. Tungan kan bara uppleva de riktiga smakerna, dvs sött, salt, surt, beskt samt umami. All annan smak är egentligen doft.

Det finns ju förbindelser mellan munnen och näsan och när man tuggar maten virvlar doftmolekyler upp i näsan och man "känner smak" med luktsinnet. Tungan kan alltså känna om ettg äpple är sött eller surt, men det är nasan som känner själva "äppelsmaken".

När man är förkyld så cirkulerar luften ofta sämmre mellan mun och näsa eftersom man är snorig och det blir då svårare att "känna smak". Samma sak händer när man håller för näsan.

• ThisIsMe

Vad händer om du äter något som är väldigt sött/salt/surt/beskt, känner du det då? Annars är det nog läge att gå till läkaren!

• MammasGos

jag ha inte testat att äta nåt som är surt beskt o så.. men vanlig mat o clementin kände jag inte av innan..

Känns som jag har fått bihålsinflammaton också..så d blir nog läkaren i mon..suck.
    Har bara vart förkyld i 9 veckor..o hemma i 3 ..*suck*

• ThisIsMe
    MammasGos skrev 2007-12-11 19:54:34 följande:
    jag ha inte testat att äta nåt som är surt beskt o så.. men vanlig mat o clementin kände jag inte av innan..Känns som jag har fått bihålsinflammaton också..så d blir nog läkaren i mon..suck.Har bara vart förkyld i 9 veckor..o hemma i 3 ..*suck*
    Prova att äta set citron, rent socker och rent salt (kommer inte på nåt beskt just nu). Om du känner att det är surt/sött/salt så är det iaf inget fel på dina smaklökar.

Usch, bihåleinflammation kan verkigen vara hemskt. Lider med dig!
  • lata kocken Johanna
    MammasGos skrev 2007-12-11 19:54:34 följande:
    jag ha inte testat att äta nåt som är surt beskt o så.. men vanlig mat o clementin kände jag inte av innan..Känns som jag har fått bihålsinflammaton också..så d blir nog läkaren i mon..suck.Har bara vart förkyld i 9 veckor..o hemma i 3 ..*suck*
    att SMAKLÖKARNA förstörs av en förkylning är helt otroligt
    isåfall har du haft ngn hjärninflamation och nervbanorna är förstörda!

DOFTER som ger smaker känner man låååångt bak och långt in i näsan - ovanför bihålornas ingångar

så ofta i samband med bihåleinflamation försvinner dofterna som ger smak...
  • Bodohl

Ett av livet stora nöje är njuta av maten. Mina smaklökar blev förstörda av att jag tog CHAMPIX mot min rökning. Kuren är på 3 månader, men jag slutade efter 1,5 mån. eftersom jag mådde illa från dag 1. Det är drygt 1 år sedan jag slutade med kuren, men från den dagen har jag inte njutit av någon måltid. Tungan är trög och jag har en stark typ pepparsmak på yttersidan av tungan. Det tragiska är att jag fick ingen hjälp mot min rökning utan istället fick jag som sagt mina smaklökar förstörda. 

Svar på tråden Smaklökarna.... när man inte känner smak??