• maria204

renovera gammalt hus - kostnad??

Vi funderar på att köpa huset vi hyr. Det är en flygelbyggnad med oinredd kallvind. Om vi får göra det ska vi renovera upp vinden, göra om badrummet, köket, och lägga nya golv nere samt byta ytterdörr. Vi tänker ha kvar golven på vinden, det är ett grovt trägolv som med lite jobb skulle kunna bli jättefint.

Min fråga är: Ni som har gjort något liknade, hur mycket pengar tror ni att det skulle kunna handla om? golvytan kommer att bli sammanlagt ca150m2. Vi vill inte ha supermodernt. Vi vill ha kvar känslan av ett gammalt hus.

• Svar på tråden renovera gammalt hus - kostnad??
  • korven72

Efter att ha gjort en del reparationer så har jag kunskapen om att det som kostar mest är inte materialet utan hantverkarnas tid, bilersättning samt moms.

Ring runt till olika byggfirmor och begär offerter på önskade arbeten samt jämför inköpspris samt rabatter på olika inköpsställen (byggmaterial)

• Marvinna

Det beror lite på hur mycket ni skall renovera i tex kök och badrum - som är de 2 dyraste rummen du kan renovera. Är det totalrenovering så får ni nog räkna med 100 000 per rum....minst.

Att byta golv behöver inte bli så dyrt men ska ni regla golv så att de blir raka (om det inte är det redan) mm.

• korven72

Är det ett gammalt hus tillkommer ofta dränering kring huset, byte av taket koll av panel och fönster... Det blir ofta dyrare än vad man tror..

• Tensia

100 tusen per rum låter dyrt i mina öron,men det beror ju lite på både inredning och hur mycket man kan göra själv.

• moriane

Jag fick en offert från en firma. 150 000 för ett badrum. Då var det med det billigaste handfatet, spegeln mm. Inte konstigt att folk tar in svartarbetare.......

• 7småtroll

Den stora frågan är väl ändå hur mycket arbete ni ska lägga ner själva? Ska ni anlita fackfolk överhuvudtaget? Det är jättesvårt att svara på hur mycket det går på exakt för det handlar mycket om vad som kommer fram under arbetets gång. Kanske finns där en gammal vattenskada som måste åtgärdas osv.

Själva har vi precis skrivit på pappren för ett nytt hus; ett renoveringsobjekt. Kök ska vi köpa begagnat men vitvaror blir det nya. Allt arbete förutom ev elektriska inkopplingar ska vi göra själva. Mao är det materialkostnaden vi ska betala men det är svårt att sia om totalkostnaden.

• TheMilky

Vi totalrenoverade vårt gamla ruttna ruckel själva och med hjälp av svärfar som drar fram egna lister och dyl. Vår renovering landade på ca 70 000, plus 2000 i familjeterapikostnader, eftersom vi höll på att döda varann till slut. Men nu är allt bra, och nu har vi börjat byggt ut huset, vilket blir ett kalas dyrare då vi bräcker på med ett 20 kvm stort badrum.
    Men som sagt, hur mycket kan ni göra själva? Och vilka kontakter har ni? Kan ni fixa billigare material?

• Marvinna

Jag menar inte hundratusen för varje rum men för badrum och kök får man räkna med att lägga den summan (100 000x2).

Tensia skrev 2007-12-11 23:30:15 följande:
    100 tusen per rum låter dyrt i mina öron,men det beror ju lite på både inredning och hur mycket man kan göra själv.
  • korven72
    moriane skrev 2007-12-12 00:04:31 följande:
    Jag fick en offert från en firma. 150 000 för ett badrum. Då var det med det billigaste handfatet, spegeln mm. Inte konstigt att folk tar in svartarbetare.......
    Det var en märklig firma eller så har du ett gigantiskt stort badrum.
  • maria204

Elektriker har vi i familjen = gratis arbetskraft och billigare material. Tapetsera, slipa golv, isolera och sånt kan vi göra själva och med hjälp av vänner. Vi har inte funderat jättelångt på vad vi behöver leja arbetskraft till. Det skulle nog vara till större ingrepp i så fall, som att fixa iordning trappan till övervåningen eller ta bort vår gamla panna och byta till ett nytt värmesystem. Vi har vattenburen värme och vill (nog) göra om till bergvärme.

• maria204

Vi har 400-500' att lägga ut på en renovering. Verkar det vettigt? En del saker kan man ju köpa/betala allt eftersom, som t.ex tapeter och färg.

• johandra
    svart tulpan skrev 2007-12-12 10:59:47 följande:
    Det var en märklig firma eller så har du ett gigantiskt stort badrum.
    Inte då,våra grannar gjorde om sitt badrum förra året samtidigt som vi...det badrummt gick på 95 000:- och är på 3kvm..inga extravaganta porslinsvaror eller nåt var det heller..

men då gjorde dom ingenting själva..

vi gjorde allt underarbete själva som vi fick göra,vårt badrum landade på 35 000:-...

Vi har ett hus från 79 som vi totalrenoverat invändigt unde rett år,och vi har nog lagt 160 000 totalt på renovering...men då har vi har "bekanta" som hjälpt oss med badrummen(kakel/klinkers på bottenplan,matta på övervåing) samt elektriker då..allt annat har vi gjort själva..

Har man lite tid och orkare leta priser så kan man komma ganska billigt undan..Vårt kök gick tex på 65 000;- ink vitvaror.

Det är kul att renovera,men visst sliter det p förhållande och sånt...Men sätt er o kolla på vad ni kan/vill göra själva,vad ni måste leja bort och ta in offerter på det och efter det kan ni bestämma er för hur ni ska göra..

Lycka till!
    Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v40
  • josssan84

Vi räknar med 600tusen, då gör vi istort sett allt själva förutom lite el och vvs. Byter kök, toa, värmekälla, yttervind skall göras, nya dörrar och en del fönster samt radiatorer. Panel skall bytas till somarn och dräneing innan alan skall upp.
    huset är från 38.

• AnneSophie
    maria204 skrev 2007-12-11 22:57:56 följande:
    Vi funderar på att köpa huset vi hyr. Det är en flygelbyggnad med oinredd kallvind. Om vi får göra det ska vi renovera upp vinden, göra om badrummet, köket, och lägga nya golv nere samt byta ytterdörr. Vi tänker ha kvar golven på vinden, det är ett grovt trägolv som med lite jobb skulle kunna bli jättefint. Min fråga är: Ni som har gjort något liknade, hur mycket pengar tror ni att det skulle kunna handla om? golvytan kommer att bli sammanlagt ca150m2. Vi vill inte ha supermodernt. Vi vill ha kvar känslan av ett gammalt hus.

Beror helt på hur mycket ni gör själva och om ni är "lyxlirare" eller nöjer er med normalt prissatta byggvaror/vitvaror etc.

Jag skulle säga att ni kan avsätta max 350 000 till detta om ni gör det mesta själva (och det inte rör sig om gigantiska rum i extremdåligt skick).

Tar ni in hantverkarfirmor (och speciellt NU när dom täljer guld) så får ni kanske lägga på 150 000 eller mer (troligtvis mer).

Vi har gjort det ni skriver själva, minus renovera en vind.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Eelle

oj usch va dyrt det låter... vi har kollat på hus och några av dem som var intressanta behövdes dock renoveras...
    då kanske man ska satsa på att köpa ett dyrare som är finare från början ändå??
    För att slippa kostnande att renovera menar jag?

• maria204
    AnneSophie skrev 2007-12-12 12:54:39 följande:
    Beror helt på hur mycket ni gör själva och om ni är "lyxlirare" eller nöjer er med normalt prissatta byggvaror/vitvaror etc.
    Jag skulle säga att ni kan avsätta max 350 000 till detta om ni gör det mesta själva (och det inte rör sig om gigantiska rum i extremdåligt skick).
    Tar ni in hantverkarfirmor (och speciellt NU när dom täljer guld) så får ni kanske lägga på 150 000 eller mer (troligtvis mer).Vi har gjort det ni skriver själva, minus renovera en vind.
    Det är inte gigantiska rum, men vinden är oisolerad så det behövs material till det, gips (eller nåt) till väggar och några fönster. Det finns fönster, men enkelglas, så det måste lösas. 350' är det vad ni betalade eller vad du tror att vi skulle få betala? Och nej, vi är absolut inga lyxlirare.
  • josssan84
    Eelle skrev 2007-12-12 12:59:54 följande:
    oj usch va dyrt det låter... vi har kollat på hus och några av dem som var intressanta behövdes dock renoveras...då kanske man ska satsa på att köpa ett dyrare som är finare från början ändå??För att slippa kostnande att renovera menar jag?
    Det beror sig ju på vad man vill ha, vid renovering får du ju precis som du vill ha det, det blir jobb men i slutändan kanske du kommer upp i samma päng som om du köpt ett i bättre skick.
  • AnneSophie
    maria204 skrev 2007-12-12 13:06:37 följande:
    Det är inte gigantiska rum, men vinden är oisolerad så det behövs material till det, gips (eller nåt) till väggar och några fönster. Det finns fönster, men enkelglas, så det måste lösas. 350' är det vad ni betalade eller vad du tror att vi skulle få betala? Och nej, vi är absolut inga lyxlirare.
    Det är vad jag tror att ni skulle få betala OM ni gör det mesta själva och handlar normalt prissatta varor på vanliga byggvaruhus.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
Svar på tråden renovera gammalt hus - kostnad??