• Koi

Öroninflammation med sprucken trumhinna!!

Hej.
    Min son på snart två år har som rubriken antyder haft öroninflammation med sprucken trumhinna som följd. Han har ätit en 5-dagars kur med Kåvepenin men fortfarande rinner det lite från örat speciellt under dagen. Han verkar dock helt återställd från feber och dålig matlust m.m. Jag undrar hur länge det ska rinna var/gegga från örat och om "geggan" är smittsam? Skulle ni sätta er son/dotter på dagis om ni var i samma sits?

Någon som vet eller har en åsikt om detta.

Ska tillägga att trumhinnan sprack under Onsdagnatten för snart en vecka sen. (Ska prata med en läkare imorgon. )

• Svar på tråden Öroninflammation med sprucken trumhinna!!
  • Maggis Nervis

Nä, geggan är inte smittsam.. Det jag tycker du ska göra är att kanske ringa sjukv. upplysningen och höra, då kanske inte kåvepeninen har hjälp ord. utan du behöver ngt bredare som ex. amimox eller spectramox... Har han ont när han ligger ner eller är det bara vätskigt?

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • fruis

Är penicillinkuren avslutad och det fortfarande rinner från örat har infektionen inte gett med sig. Han kan såklart gå till förskolan om han orkar men man kan ju bli ganska sänkt av penicillinet.

• Koi

Maggis Nervis:

Han verkar inte ha ont när han ligger eller vara besvärad av detta. Det är var som rinner, geggigt gult som luktar illa.

Fruis:

Jag är också lite lur på att Kåvepeninet inte hjälpt tyvärr

• korven72

Man kan ju inte skicka ett barn till dagis som har ont och är hängigt. Käkar dom dessutom inte så har dom ju inte så mycket energi. Jag hade stannat hemma med mitt barn...

Är han dock pigg och glad så funkar det ju. Kolla med doktorn imån.

• Koi

Jodå han har varit hemma drygt en vecka, men nu är han frisk förrutom att det rinner lite från örat. Jag ser att han är sig själv igen samma goda matlust som tidigare.

• Maggis Nervis

Ring till dagis o hör med dom... Ibland hjälper inte kåvepenin och då kan det liksom värka bort av sig självt...

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • kapet

Det tar längre tid för trumhinna att läka. Under tiden då det rinner var ska du se till att han inte får vatten i öronen. När örat slutat rinna och det gått ytterligare ett par dagar så brukar hålet vara läkt.

Jag har ett öronbarn och ibland har det tagit 14 dagar för hålet att läka. Om han inte har några besvär från öronen som feber,ont då är det ingen fara.
    Men om du är osäker och orolig ta kontakt med läkaren.

• Koi

Ok, tack för era svar. Vi får se hur vi gör imorgon med dagis, mest troligt ska vi vara hemma.

• kapet

Den smittar inte om han ska gå till dagis men jag tycker han kan vara hemma några dagar till så att han kan få tillbaka matlust,energi till 100%.
    Så har jag gjort med mitt barn.
    Du ser själv när han är redo för dagis och aktiviteter.

Svar på tråden Öroninflammation med sprucken trumhinna!!