• Moi

Sparar till långt hår! Klipper mej för ofta?

Jag fick mej en ganska rejäl läsning sist jag var hos frissan om att jag inte var rädd om håret Jag sparar till längre.. Men den här gången fick vi klippa av en bra bit för att få bort det slitna, som jag fixat tack vare hårsnoddar med metallspänne. Så dom är kastade och jag har inhandlat spännen och frisör produkter och börjat käka B-vitamin!

Nu till frågan.. Jag klippte mej den 27/11 och har en ny tid den 23/1 Är det tätt? Eller nödvändigt när man "reparerar" håret? Nu är jag militant med sköteln och har inte använt en hårsnodd sen sista klippningen, locktångar och hårföner är nerpackade i kartonger och hårinpackningar är min nya melodi!

Är var 8:e vecka lagom när man vill ha ett välskött hår som blir långt och fint?

• Svar på tråden Sparar till långt hår! Klipper mej för ofta?
  • Ellpi

Ja det låter lite väl ofta! När jag sparar till långt brukar jag vänta ett halvår MINST innan jag till frisören! De har aldrig klagat på mitt hår!

• Moi

Mja..Jag brukar låta det gå ca 12 veckor mellan gångerna! Men tänkte när hon la fram tiden att det kasnke är lika bra eftersom håret var så illa behandlat av mej!? Men va fan.. Hon klippte ju av det slitna DÅ och sen dess har jag varit och kommer fortsätta vara jätte noga med skötseln av håret! Kanske skulle boka om tiden ett par 2-3 v framåt!

• MammaEmelie91

Blir det inte väldigt slitet å så om man väntar ett halvår

Ellpi skrev 2007-12-12 08:09:14 följande:
    Ja det låter lite väl ofta! När jag sparar till långt brukar jag vänta ett halvår MINST innan jag till frisören! De har aldrig klagat på mitt hår!
    Mamma I Mars =) *
  • Chaplin

Jag klipper mitt hår varannan, var tredje månad. Det är lagom tycker jag och mitt hår växer som bara den och ser alltid välskött ut.

• solstraalen

Allt beror nog på kvalitèn på håret.
    Jag har långt hår å klipper mig kanske 2-3 gånger per året bara. Har snodd i håret flera ggr i veckan å sover alltid med snodd, har spännen å grejs i håret, men får alltid höra av frisören att jag har så fint hår.

Mamma till Anton 9910-,Saga 0512- och Josef 0706-
  • Den där Linn

Det viktigaste är ju ändå hur man sköter det och inte hur ofta man klipper det, även fast det är av betydelse också.

Du verkar ta hand om ditt hår väldigt bra nu, värme och snoddar med metallspännen är rena döden om man vill ha ett långt, friskt hår.

Jag tycker gott du kan låta det gå 10 veckor mellan besöken hos frisören. Annat är det om man är nöjd med längden man har på håret och vill hålla det fiskt, då är det bra med en toppning var sjätte vecka.

• Cornellia

Jag har inte klippt mig sedan jag klipte mig kort i oktober 06. Mitt hår är inte särskilt slitet, och har växt ca 15 cm sedan dess.

• Moi

Då kasnke det inte gör någonting att gå dit efter 8 veckopr som det blir den här gången. Åh låta henne klippa av lite av topparna för att ha det 100% fräscht igen!

Beslutsångest

• maritmedm

Jag klipper mitt hår var 8-9 vecka och jag håller oxå på att spara ut. Mitt hår växer dock väldigt snabbt och för att få en hyffsad frisyr mitt i sparandet så måste jag klippa mig så ofta.

• Apif

förstår inte hur man förstör topparna med metallspännen? och snoddaR?

• kodoktorn

Jag tänkte också spara ut mitt hår men om jag väntar mer än 8 veckor mellan klippningarna så ser det alldeles för taskigt ut. eftersom det ännu inte är så långt så behövs ju nån form av frisyr i alla fall.

• Den där Linn
    Apif skrev 2007-12-12 08:35:08 följande:
    förstår inte hur man förstör topparna med metallspännen? och snoddaR?
    Topparna förstörs inte, men håret i övrigt. Spännena ligger och nöter på håret som går av till slut.
  • Apif

ok

är det bättre för håret att ha den i klämma?
    eller finns det andra alternativ?

jag har håret jämt i hårsnodd och det är inte så bra då :/

• Den där Linn
    Apif skrev 2007-12-12 08:54:45 följande:
    okär det bättre för håret att ha den i klämma?eller finns det andra alternativ?jag har håret jämt i hårsnodd och det är inte så bra då :/
    Du menar klämma som i plastklämma? Ja, det är bättre. Snoddar utan metallspännen och klädda med tyg (dvs. inte gumminoddar) är också helt okej.
  • Ellpi
    MammaEmelie91 skrev 2007-12-12 08:11:21 följande:
    Blir det inte väldigt slitet å så om man väntar ett halvår
    Nej faktiskt inte! Jag fönar dock aldrig håret och det är ju sådan behandling som sliter på håret.
  • Roligt

Jag klipper mitt själv var 3 månad. Har det aldrig utsläppt. Fönar aldrig, oljar mitt hår. Kammar/borstar aldrig håret när det är vått. Inga metall prylar nära mitt hår.
    Andvänder bara natur borste och trä eller horn kamm.
    Skall jag sätta upp håret andvänder jag gärna hårpinnar i trä. Dom här är mina favoriter:
    www.ketylo.com/servlet/StoreFront

Svar på tråden Sparar till långt hår! Klipper mej för ofta?