• mamyleine

En utbildning på högskolan som är 120 poäng hur lång är den?

Nån som vet hur många år en utbildning på 120 poäng är på högskolan?
    Jag ska läsa en IT utbildning med flex start och slut så den börjar när man själv vill i princip och är på distans, men hur många år är den på? Är det inte 20 poäng per termin man ska läsa?

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • Svar på tråden En utbildning på högskolan som är 120 poäng hur lång är den?
  • Enyana

120 poäng är 3 år - så det stämmer att en termin är 20 poäng.

• Chaplin

Förr var det 3 år (20 p per termin), men vet inte exakt hur det är nu med Bologna.

• Chaplin
    norgesessan skrev 2007-12-12 08:20:39 följande:
    10 gamla är 15 nya
    Just det, det är gånger 1,5.
  • mamyleine

Aha så den är på 3 år alltså?

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • mysmumlan74

Förut var 120 poäng 3 år. Från och med ht07 är 3 år 180 poäng. Dvs 30 högskolepoäng/termin eller 60 högskolepoäng/år

Om det här är en ny utbildning som är 120 högskolepoäng så innebär det väl att den bara är 2 år.

Själv är jag snart klar med mina första 30 poäng

Matte till Tippex 070516
  • Enyana

Okeeej...så saker och ting har förändrats märker jag... När jag pluggade så var 1 vecka lika med 1 poäng och 120 p var 3 år...men då borde ju 120 p vara 2 år nu då...?

• Chaplin
    Enyana skrev 2007-12-12 08:41:00 följande:
    Okeeej...så saker och ting har förändrats märker jag... När jag pluggade så var 1 vecka lika med 1 poäng och 120 p var 3 år...men då borde ju 120 p vara 2 år nu då...?
    Ja det var evigheter sedan jag pluggade. Men det borde stämma att 120p nu är 2 år.

Fick ett papper i somras någon gång med mina gamla poäng omräknat till det nya systemet. Nog för att jag hade många poäng innan, men nu blev det väldigt, väldigt många!!
  • mysmumlan74

Ja nu är en 5 veckors-kurs 7,5 poäng...eller högskolepoäng som det så fint ska heta. Jättekrångligt och jag förstår inte vitsen med förändringen.

Matte till Tippex 070516
  • Chaplin

Vitsen med förändringen är väl att få ett enhetligt system inom EU, så att man vet hur lång en utbildning är från land till land, utan att behöva räkna om alla poäng enligt länders olika poängsystem.

• mamyleine

Tack . ^^,

• Halvfemhuset

Bolognaprocessen räknar så här:

En veckas heltidsstudier motsvarar 1,5 hp
    Heltidsstudier en termin är 30 hp.

Dina studer bör ju då bli 180 hp/30 hp= 6 terminer (eller 3 år)

Svar på tråden En utbildning på högskolan som är 120 poäng hur lång är den?