• Olav

Ska en tonåring utan inkomst få äga en bil?

Bonussonens senaste projekt är att tjata på mamman om att få köpa en billig bil. Alla andra utom en har bil är argumentet. Han vill ta av sina ärvda pengar som skulle gå till när han flyttar hemifrån eller studier men han tycker det är ett lyxkonsumtionskonto. Pengarna kan han använda nu för han tänker inte flytta hemifrån förrän han får jobb och då kan han köpa möbler för det.

Vi bor i en stad där det är nära till allt och alla andra har ju bil så skjuts borde inte vara så svårt att få. Han är slarvig med saker och har inte koll på vad det kostar eller snarare skiter i det. Dyra fina moppen lämnade han i flera veckor mitt i stan med punka så att den till slut blev stulen.

Ska en tonåring utan inomst få äga en bil med allt vad det innebär? Nej det anser inte jag men vad tycker du?

• Svar på tråden Ska en tonåring utan inkomst få äga en bil?
  • Jag så klart

Men hur har han tänkt att betala bensin,skatt,försäkring,besiktning och reparationer om han inte har någon inkomst??

• korven72

Nej, ingen vuxen människa kan äga en bil om man inte har en inkomst. Att ge ungdomen en bil ger honom bara falska förespeglingar i hur det är att ta ansvar. FIxar han däremot ett jobb och kämpar så är det ju inte fel att stötta och kanske bidra lite.

Att ha bil är ju en rätt kostsam grej, fordonskatt, försäkring, reparationer osv... Hjälp honom att göra en kalkyl så han inser hur mycket det kostar...

• E81
    Jag så klart skrev 2007-12-12 11:21:12 följande:
    Men hur har han tänkt att betala bensin,skatt,försäkring,besiktning och reparationer om han inte har någon inkomst??
    Ja precis! Vi har insett att så länge jag pluggar så haar vi inte råd med en bil. För de billiga bilar vi har råd att köpa har vi inte råd att reparera (och då har vi ändå en arbetsinkomst + mittstudiemedel + mitt extrajobb)! Hur tänker killen??
    Världens finaste Anton har blivit ett år! *Anton* 19/6-06
  • aktuelle

nej, så länge man inte har en inkomst tycker jag inte man ska ha en bil..

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • AnnaKlara

Jag kan inte (även om jag vill ) svara blankt nej på frågan, för nog skulle jag kunna tycka att en tonåring som skissat upp vad bilen kommer kosta i drift och hur länge sparpengarna räcker för att täcka dessa kostnader, kan få skaffa sig en bil. Men med tanke på den andra tråden gissar jag att denna tonåring kanske inte har de rimligaste förväntningarna på sitt nöjeskonto?

Hela min presentation är full med små gosiga nallekukar \o/
  • Olav

Någon som har gjort en enklel budget på att äga bil som vi kan använda i argumentatione.?

• Barbabok

ÄSch, det var för avbet. på en bil, ska leta vidare.

Det är i motvind som drakarna flyger
Svar på tråden Ska en tonåring utan inkomst få äga en bil?