• Mika77

Trotsig 2,5 åring HJÄLP!

Min 2,5 åriga son är inne i en väldigt trotsig period och jag vet inte hur jag ska tackla det. Han har hållit på i en månad nu och jag är så trött på att tjata och skälla. Han har haft sina perioder men denna tar priset.
    Han blir jättearg när han inte får som han vill, lägger sig ner och tjuter och gråter. Han gråter för nästan allt, klarar inte att vi säger nej. Vi bär in honom till rummet, då stannar han där i någon minut sen kommer han ut och vill tröstas. Vi tröstar och förklarar för honom, det är bra i fem minuter och sen är det igång igen, SUCK! Hans sovvanor är också konstiga, han vill inte lägga sig på kvällarna, vill ha öppen dörr mm, vi har aldrig haft problem att lägga honom tidigare, och så vaknar han supertidigt varje morgon, mellan 5-5.30! Han vägrar somna om eller ligga kvar i sin säng, han bara gråter och skriker. Han går på dagis på dagarna och senaste tiden har han börjat bli dum mot de andra barnen, slår dem och så. Vi pratar ofta om att man måste vara snäll men det hjälper inte. Åhh, det känns som det enda vi gör är att säga nej och skälla och bli arga och det gör mig både ledsen och trött.
    Snälla, jag behöver lite tips och råd för hur vi ska tackla detta, känner mig alldeles villrådig.

• Svar på tråden Trotsig 2,5 åring HJÄLP!
  • MuminMy

Först och främst så tror jag det hjälper oss föräldrar att tänka på det i form av "utveckling" snarare än "trots", Trots är ju ett ord som är så negativt laddat och ser vi på våra barns beteende i negativa tankar så sprider vi också negativ energi.

Så, först, tänk om som förälder! Barnen utvecklas, de provar sina vingar, de vill lära sig nya saker! Då visar ni barnen vägen och de känner att de känslor de har är okej och tillåtna.

"Trots"-beteendet är också en form av protest, att ge barnen så lite som möjligt att protestera mot tror jag är en bra idé. Ge dem mer frihet, mer självbestämmande, låt dem utvecklas, det är det som de vill!

De här perioderna inträffar när föräldrar och barn inte är "i sync" med varandra, barnet blir då frustrerad och arg och ledsen - eftersom föräldern inte verkar kunna möta de behov barnet har.

Självklart kan man inte låta dem göra allt de vill hela tiden, men ta bort så många konflikter som det går, just nu är kanske inte bästa tiden att införa "sitta kvar vid bordet"-regeln, utan det kan man göra lite senare när barnet inte har så mycket annat att tänka på.

Många föräldrar möter barnen i den här perioden med mer gränser, hårdare nej och mindre frihet, vilket "lägger ved på brasan", istället för att öppna famnen, kommunicera med barnet, möt barnet, jobba med barnet, inte emot!

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Hädvigg

oj, vi har det inte riktigt så jobbigt här, men trotsig är han.

nej, blir svaret på alla frågor man ställer (men ofta ändrar han sig efteråt )

Jag säger nej så sällan som möjligt...försöker i stället låta honom göra vissa saker på ett vettigare sätt utan att skada sig själv eller t.ex. tapeterna...
    Jag försöker förklara hur man kan göra i stället, lite som avledning...

Jag försöker ge två alternativ så ofta jag kan, då fokuserar han mera på att välja än att "vara tvärtom"

Uppmuntrar honom att "hjälpa till" och göra så mycket som möjligt själv (även om det tar väääldigt lång tid ), då blir han så fokuserad på uppgiften och så stolt när han klarar det.

Om han är helt omöjlig och vi måste iväg nånstans kör jag bara på, klär på, bär ut osv, försöker få in fokus på ngt annat om det är möjligt.

Får han utbrott låter vi honom vara en stund, säger att det är ok att vara arg, men inte skada någon.

hmm, vet inte om det är till någon hjälp, men hoppas att ni hittar någon bra utväg!

• lilla my2

De andra två inläggen var mycket bra!

Jag vill också ge ett litet tips, det är att berätta för barnet vad det får göra, inte vad det inte får göra! Det blir lättare för barnet att förstå då!

Svar på tråden Trotsig 2,5 åring HJÄLP!