Trotsig 2,5 åring HJÄLP!
Min 2,5 åriga son är inne i en väldigt trotsig period och jag vet inte hur jag ska tackla det. Han har hållit på i en månad nu och jag är så trött på att tjata och skälla. Han har haft sina perioder men denna tar priset.
Han blir jättearg när han inte får som han vill, lägger sig ner och tjuter och gråter. Han gråter för nästan allt, klarar inte att vi säger nej. Vi bär in honom till rummet, då stannar han där i någon minut sen kommer han ut och vill tröstas. Vi tröstar och förklarar för honom, det är bra i fem minuter och sen är det igång igen, SUCK! Hans sovvanor är också konstiga, han vill inte lägga sig på kvällarna, vill ha öppen dörr mm, vi har aldrig haft problem att lägga honom tidigare, och så vaknar han supertidigt varje morgon, mellan 5-5.30! Han vägrar somna om eller ligga kvar i sin säng, han bara gråter och skriker. Han går på dagis på dagarna och senaste tiden har han börjat bli dum mot de andra barnen, slår dem och så. Vi pratar ofta om att man måste vara snäll men det hjälper inte. Åhh, det känns som det enda vi gör är att säga nej och skälla och bli arga och det gör mig både ledsen och trött.
Snälla, jag behöver lite tips och råd för hur vi ska tackla detta, känner mig alldeles villrådig.