• 5by5

Hur känns mensvärk?

I morgon har jag BF.. börjar fundera lite över värkar och så. Alla säger att det påminner om mensvärk, men då jag är en sån där lyckosam tjej som aldrig någonsin känt av den minsta lilla mensvärk har jag väldigt svårt att relatera till hur det kan kännas... Hur känns det egentligen? Nån som kan förklara så jag blir lite klokare.

(Jag tror inte alls att jag kommer misstolka värkarna när de väl kommer igång, men när man inte har något bättre för sig än att ligga och känna efter hela tiden så vore det ju kul att veta hur det ska kännas)

• Svar på tråden Hur känns mensvärk?
  • Sophia

OJ lyckos dig som aldrig känt mensvärk! Här har du en som "lidit" helvetesdagar och nätter i tonåren framför allt.
    Mensvärk kan nog kännas väldigt olika från person till person, men det kan vara som skarp smärta långt ner i magen, vid blygdbenet eller strax ovanför. Eller som en molande, kanske lite tryckande värk i korsryggen ELLER långt ner i magen.
    Den kan vara knivskarp eller mera "rund".. man vet aldrig.

Skitsvårt att förklara märker jag

Gravid i vecka 40
  • Annika26

Oj, för det första är jag liite avis på dig som haft turen att slippa mensvärk ;)
    Att förklara hur det känns är som sagt svårt och känns säkert olika från person till person. Hos mig har det varit en "krampande" smärta långt ner i magen. Som kommer och går, stötvis.

• Min högsta önskan

Grattis till at du sluppit mensvärk!!

För mej känns det som om någon tar ett tag om tjejmagen och vrider den ett helt varv! Kommer i intervaller..

Och lycka till vid kommande förlossning!!

• 5by5

Usch, ja jag är väldigt glad åt att aldrig ha haft mensvärk.

Jag brukar bara få ont i fötterna och blond som jag är var min första tanke när jag hörde att värkar påminde om mensvärk "va? får man ont i fötterna?!"

Men jag har insett att så inte var fallet (det visste jag väl innerst inne redan från början).

Har haft lite smärtsamma samandragningar som har känst nere i magen som en värk. Antar att det är ungefär så det känns? Brukar det kännas mest i magen eller ryggen?

• Längtandsfull

Hej här är en tjej som nästan varje gång får kraftiga menssmärtor. jag kan inte gå upprätt och spyr massor under dagen...
    Finns inte några "normala" värktabletter som hjälper... det bästa är en varm vetekudde tillsammans med att man ligger i fosterställning i sin goa säng.
    Det brukar starta en stund efter att man gått upp ur sängen på morgonen och så slutar det på eftermiddan någon gång... och sen är det som bortblåst.

Jag har aldrig hört att förlossningssmärtor liknar menssmärtor... stämmer det?

Svar på tråden Hur känns mensvärk?