• Slurf

Hur är det att bo i Nyköping?

Min sambo och jag kommer troligtvis att flytta till Nyköping i vår/sommar pga hans jobb. Vi har inte några barn. Hur är det att bo där? Hur ser café- och restaurangliv ut? Övriga nöjen? Vilket gym är bra? Golfklubbar? Vilka delar av stan är bra att bo i och var "vill man inte bo"? Jag har läst en del om stan på nätet men inte fått några personliga åsikter vilket jag efterlyser här.

• Svar på tråden Hur är det att bo i Nyköping?
  • ostbåge

Nyköping är KANON tycker jag men det beror väl kanske på vart man kommer ifrån innan, jag är ju uppväxt här.
    Finns en del gym att välja på..

• Vannis

Friskis är väl det populäraste gymet nu, alla känner sig välkomna där. men det beror lite på hur pass insatt man är kanske. Jag tränade på hälsomagasinet för några år sen, det är himla fint.

När jag spelade golf så var jag på Jönåkers golfklubb, ca 15 minuter utanför Nyköping. Det är jättefint där men inte lika lyxigt som Nyköpings golfklubb som är den finaste av klubbarna. Åby Golf finns också men dom har bara 9 vanliga hål och 9 pay´n play, inget att satsa på. Nyköping är nog dubbelt så dyrt som Jönåker.

Vart man ska bo beror ju på hur mycket man kan lägga på boendet...

Brandkärr är det området som har sämst rykte, men det är på uppgång. Det var länge sen det var dåligt där, men i nuläget så är det väl det stället som är sämst även om det ligger centralt. Det finns massor av bra ställen att bo på. Jag kan rekommendera Isaksdal om man ska bo i bostadsrättslägenhet, där bodde jag ett tag. Superfina lägenheter med nyligen inglasade stora balkonger.

Tuva och Leo, mammas älsklingar!
  • IsaacsMamma

Isaksdal har jättefina hyreslägenheter med .

• mULLEmekk

Jag flyttade till Nyköping för några år sedan och tycker det är kanoners. En liten stad där det mesta ändå finns. Precis som i övriga sverige så är det ju "byggboom" här, så när det gäller butiker/nöjesliv och bostäder så blir det bara mer och mer. Sen är det ju ganska bra avstånd till Stockholm/Linköping också om det är något man saknar...

Finns många bra ställen att bo på i Nyköping och dess utkant. Har själv bott på Brandholmen under ett par år och det kan jag rekommendera. Bra gångavstånd till hamnen och verkligen jättefina hyreslägenheter med stora balkonger. Även bostadsrätter och annat finns. (Just nu byggs det mycket i området, så möjligen skulle ju det kunna vara lite störande.)

Skulle inte göra något om det fanns liiite fler mysiga cafér och restauranger att välja mellan, särskilt vintertid. På sommaren håller många till nere i hamnen.

• Slurf

Tack för era svar! Jättekul att höra lite om sin ev nya hemstad. Tar gärna emot mer tips.

• Treklövern

Det är ok att bo i Nyköping. Är själv inflyttad och har inga relationer till staden innan. Jag är (oftast) glad och social men tycker att det är svårt att komma in. Känns som om många är kvar eller har återvänt, man blir en utböling.. På gott och ont... :)

Det är väl först nu efter 10-12 år som jag känner mig tillhörade Nyköping. Stan är mysig, men liten. Lite tror jag att folk tror att staden är större än vad den är. I princip alla restauranger stänger i city på sommaren och isället är det öppet i hamnen. Hamnen ja, det är tydligen något som de från stan är väldigt stolta över, själv förstår jag inte tjusningen alls. Sitta och titta på ett stänk vatten och ett stort fabrikshus, men det är väl nostalgi. :)

Allt beror väl också på vad man har att jämföra med, Stockholm var alldeles för hårt för mig så där är Nyköping klar vinnare, Borås och Gbg är mig varmt om hjärtat så där hamnar Nypan i röda tunnan..

Välkommen!!

• Slurf

Tack igen! Jag skulle gärna vilja veta mer om vilka områden som är bra och mindre bra samt om träningsanläggningar. Är det Friskis och Hälsomagasinet som gäller eller finns det fler?

• ostbåge

Det finns SATS sportsclub oxå tror jag , mitt inne i staden. Sen har vi ju badhus med gym och även Sunlight som även har bassäng och gym.

Jag är uppvuxen i Rosenkälla som är ett kanon område, har hållt mig runt det området. Bor nu i radhus i Bryngelstorp som är kanon! Lugnt och fridfullt. Innann bodde vi i Bostadsrätt i Rosenkälla och trivdes jättebra där. VI vill inte bo någon annan stans än i Rosenkälla eller Bryngelstorp. Det är ca 20min gångväg till staden och hamnen.

• Treklövern

SATS finns inte längre. De är numera CMS.

Är några år sedan de bytte kedja.

• PlanetPanel

Nyköping är väldigt vackert!

• Bästamorsan

En följdfråga till TS då...

Hur är folket i Nyköping?
    Är det sociala och kontaktsökande öppna människor???

Och TS har ju inte barn,
    men hur är det för barnfamiljer???

• Stjärnstoft

Jag har inte bott så länge i nyköping, ett knappt år.
    Har två små på 1 och 3 år.
    Det som slagit mig är att det är ett kanonutbud på öppna förskolor. Biblioteket har vi varit mkt på - också bra barnavdelning. Det ordnas en del barnaktiviteter omkring bibblan också bl a filmvisningar för barn.
    Vi fick förskola när vi hade sökt om det,
    men det snackas en del om platsbrist.

Svar på tråden Hur är det att bo i Nyköping?