• Julia82

Köksö?!

Efter jul ska vi börja renovera vårt kök, så planeringen är i full gång! Vi tycker båda två att de är jättefint och verkar praktiskt med köksö, men för att de ska få plats måste vi ställa ut matgruppen i vardagsrummet och då får ju köksön fungera som matplats i köket också... så därför funderar jag hur det fungerar när man sedan skaffar småbarn (hoppas de blir en liten inom en snar framtid!). Tanken är att vi ska använda köksön till typ frukost och lättare måltider och matgruppen i vardagsrummet vid middagar osv. Va tror ni?? Är de totalt värdelöst när småttingarna kommer?? Å andra sidan känns det onödigt att ha två olika matgrupper, nu äter vi nästan aldrig i köket!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-19 14:30:09:
    Tack för alla tips och råd! Vi har ju ett par veckor till innan planeringen ska vara färdig, men de lutar åt att de blir en köksö iaf!
    Tack allihop ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-20 10:52:49:
    Hej igen!

Jag har lagt ut några bilder på köket (som de ser ut nu!)på min sida... om ni kikar in där kanske ni kan få en uppfattning om hur de skulle bli med en köksö?? Den blir ju isf där bordet står nu, som en halvö från väggen och ut två-tre meter... med sittplatser på ena sidan och arbetsyta på andra. Va tror ni?? Är så himla svårt!!!

• Svar på tråden Köksö?!
  • sarah

Jag älskar vår köksö men då vi har stort kök har vi även plats för matbord. vet inte om jag skulle vilja vara utan matbord i köket faktiskt....

Fast nu när mina ungar är snart 2 och 4 år så älskar de att sitta och äta vid ön och dte har blivit så att vi äter frukost där på vardagarna, funkar jätte bra.

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • sarah

(bild finns i mitt galleri om du vill kika)

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • kossilalli

exakt så fundrar vi på när vi bygger ut vårt hus! Att ha matsalsbord i gamla tv rummet, å bygga nytt tv rum.
    å ha ett litet cafe bord aller vad det heter ett smalt, finns på ikea för lättare måltider.

• Fille Fjonkan

Vi har ingen köksö och inga planer på att skaffa någon heller. Men i den trånga lägenhet vi snart lämnar har vi inte heller haft köksbord utan bara matbord i vardagsrummet. Vi har 3 barn mellan 10 månader och 4½ år och det har fungerat utmärkt (parketten under bordet kanske inte skulle hålla med, dock).

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Trisses2

Sitter också och funderar på en köksö - ska renovera köket i nya huset till våren. Har dock fördelen att kunna ha matbordet i allrummet o inte i vardagsrumm.
    Tycker nog det är ok o äta frukost o lättare mat vid köksö men vill äta middagen vid "riktigt" bord. Vet inte om jag skulle vilja sitta i vardagsrummet o äta....tänker lite på slitaget det blir med småbarn...

Har just nu plastmatta i köket - kanonbra - bara o torka av och ingen större risk för repor osv.

• vagabond77

Man kan göra en del av köksön utan skåp under så att säga, dvs med ben i ena delen. Det gör att man kan stuva in benen under den om man skulle vilja sitta vid köksön lite mer bekvämt.

• Rettis

Vi ville oxå ha en köksö innan vi gjorde vårt kök, men ändrade oss ganska snabbt när vi började med ritningarna! Det blev en tunga istället! Alltså en sån där som sticker ut från väggen, och där under har vi skåp.
    Vi ångrar oss inte att vi valde bort köksön!!

För oss skulle den bara vara i vägen! Men som andra säger här så kan ni ju göra en "borddel" på den!

• vagabond77

Att tänka på med, är att det bör vara 1.30 fritt runt köksön mot övriga köksdelen för att det inte ska kännas trångt. Detta måtten tillåter även en rullstol vända, om det skulle behövas.

• vagabond77

Om man väljer att ha spis i köksön så bör man även sätta en vask där. Detta för att inte behöva frakta heta kastuller från köksön till slasken om den är placerad i övriga köket. (Hett vatten och sånt kan spillas på barn lättare)

• P yret

vi har en köksö i vårt kök.. och har inget matbord utan det har vi i rummet brevid.. det går alldeles utmärkt. vi har en öppen planlösning så det känns som 1 rum. vi gillar verkligen vår ö.. och att man har mkt skåp att förvara saker och ting i..
    bild finns i galleriet.

• vagabond77
    Julia82 skrev 2007-12-21 13:48:32 följande:
    Håller med.
  • vagabond77

Du äro förlåten. :) Hur går det med köksplanerna?

Julia82 skrev 2007-12-23 08:37:55 följande:
    ja, sorry för de tomma inlägget...var inte riktigt meningen!
  • Julia82
    vagabond77 skrev 2007-12-23 08:49:06 följande:
    Du äro förlåten. :) Hur går det med köksplanerna?
    Tack! Nja, de går sisådär... känner mig lite kluven, medans sambon verkar helt stensäker på att vi ska ha köksö! Måste bestämma oss ganska snart med, ifall vi ska hålla ss till pleneringen!
Svar på tråden Köksö?!