• PJH

Olämpligt bli gravid direkt efter äggledarundersökning?

Jag har just varit på kontrastultraljudsundersökning av äggledarna, som gick bra. Jag fick då höra något konstigt, som jag undrar om någon av er känner igen. Läkaren (som jag inte direkt har något större förtroende för) påstod nämligen att jag inte borde försöka bli gravid den här månaden! Lite trist eftersom jag har ätit Pergo, utskrivet av honom utan att detta nämndes, och eftersom jag vet att chansen kan öka när äggledarna just har spolats...

Han hävdade först att det berodde på att antibiotikan och det smärtstillande som jag tog före undersökningen kunde medföra risker vid graviditet. När jag påpekade att jag ju inte har haft ägglossning än, ändrade han sig och menade att det var kontrastvätskan som kunde vara farlig.

Jag vet redan vad jag tror, men undrar ändå: har någon hört något liknande?

• Svar på tråden Olämpligt bli gravid direkt efter äggledarundersökning?
  • Dollars matte

Det låter som läkaren inte riktigt vet vad han pratar om...

Min läkare sa i alla fall att det inte var någon fara att försöka i samma cykel, jag åt också Pergotime då. Kontrastvätskan hon använde var någon form av sockerlösning som inte alls var farlig på något sätt, men det finns kanske olika sorter. Antibiotika fick jag i o för sig inte, den kan kanske stöka till det något, men hur stor risk kan det vara? Inte så stor skulle jag tippa på... Självklart ska man väga in hur mycket man är villig att riskera, det kan ju gå snett även vid låga risker, men personligen skulle jag ha chansat utan att tveka.

För övrigt tycker jag att Internet är roligare än text-tv...
  • Älgen

Förstår inte heller riktigt vad läkaren menade. Kan det vara pga antibiotikan, vilken sort är det?
    Jag har flera bekanta som just blivit gravida efter spolningen så chansen är ju superbra att bli gravid om ni försöker nu!

• PJH

Tack båda för svar. Ni känner alltså inte igen detta, och om man läser andra trådar så verkar ju ingen ha hört något liknande, snarare tvärtom!

Jag kollade antibiotikan i Fass, och där står det att man har begränsad erfarenhet av användning under graviditet och att man ska rådgöra med läkare om man använder medicinen "mer än tillfälligt" under graviditet. Men jag fick ju bara en engångsdos, flera dagar före ägglossningen.

Det som mest får mig att strunta i det läkaren sade, förutom andra felaktigheter från hans sida, är att han ju ändrade sig så fort jag ifrågasatte honom och började prata om kontrastvätskan istället för medicinerna, som han först hänvisade till. Dollars matte, du kanske har rätt i att det finns olika sorters kontrastvätska. Men jag tycker ändå att någon annan borde ha fått samma sort, och ingen annan verkar ju ha blivit varnad... Plus att vätskan väl försvinner ur kroppen snabbt.

Jag tänker absolut försöka ändå, och jag tror att jag ska ta upp det här med en annan läkare så fort jag får tillfälle. Inte minst för att jag tycker att det är oetiskt att säga åt ofrivilligt barnlösa att inte försöka efter en äggledarspolning, när det finns vetenskapligt underlag för att spolning faktiskt ökar graviditetschansen. Om det nu inte finns skäl att säga så.

• Asra

Brukar man inte bli uppmuntrad att försöka efter att ha fått äggledarna spolade? Det har jag för mig att jag blev i allafa ll efter som spolningen av äggledarna kan ha tagit bort hinder att det är någon ökad chans att bli gravid efter det ingreppet...

Svar på tråden Olämpligt bli gravid direkt efter äggledarundersökning?