• Smullan

Hokifile!! Vad ska jag göra?

Har ett paket med Hokifile... Vad ska jag hitta på med den? Är så dålig på fisk.....

• Svar på tråden Hokifile!! Vad ska jag göra?
  • SIN74

På med grädde, lite krossade tomater, basilika, salt peppar in i ugnen - klart!

• Teskedsmamman

Skär den i bitar, häll en burk skagenpanna över (de där burkarna med matlagningsgrädde och "smaken i locket") och kör i micron 10 min! Enkelt och otroligt gott! Ris till är godast.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • lia76

gott med någon cremefraiche med smak och sen lite grädde. blanda ihop det och ha över fisken.
    Enkelt och gott

Tillaga den som du tillagar torsk

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • Smullan

Låter gott.. men nu vill jag inte åka och handla.. å nån skagen panna har jag inte. Men vad ska jag ha till det första receptet... ris eller?

• Mia83

Lånar tråden lite....

Är hokifilé det minsta lik torsk?

• Okaa san
    SIN74 skrev 2007-12-12 15:31:00 följande:
    På med grädde, lite krossade tomater, basilika, salt peppar in i ugnen - klart!
    skulle precis säga smama sak! man kan även ta matlagningsgrädde, och hackade paprikor!!
  • lia76
    Mia83 skrev 2007-12-12 15:48:50 följande:
    Lånar tråden lite....Är hokifilé det minsta lik torsk?
    Hoki

Nya Zeeländsk hoki tillhör kummelfamiljen. Men både i storlek och i köttstruktur ligger hokin väldigt nära torsken. Och det är just som ersättare till torsk som hokin blir allt mer populär i Europa, inte minst i Storbritannien. För mindre än fem år sedan maldes nästan all hoki ner till fiskmjöl. Men sedan man insåg den ekonomiska potentialen av den välsmakande hokin bereds nu minst hälften av fångsten till filéer eller fiskblock för konsumtion.Hokin har ett saftigt vitt kött som passar all slags tillagning, inte minst till fish and chips då hokin sällan riskerar att torka ut vid fritering. Att hokin sedan är lätt att få benfri, till skillnad från torsken som måste "byxas" (skära bort ett V i filén för att bli benfri), gör den än mer attraktiv.
    Den Nya Zeeländska hokin är den enda stora vitfisken idag med säkra bestånd och därmed den enda som är MSC certifierad (Marine Stewardship Council).
    Utefter den sydamerikanska kusten fångas Chilensk hoki som är en annan art än den Nya Zeeländska. Båda arterna är uppskattade inom EU, i USA och i Australien. På den egna marknaden i Nya Zeeland säljs bara 10% av fångsterna då man bara presenterat den i fryst och beredd form. Dock finns det ett ökat intresse för färsk (kyld) vara både på Nya Zeeland och andra ställen i världen.
    Hokin börjar synas allt mer på restaurang- och lunchmenyerna, så räkna med att snart stifta bekantskap med denna fisk, om ni inte redan gjort det.

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • Mia83
    lia76 skrev 2007-12-12 15:51:10 följande:
    Hoki
    Nya Zeeländsk hoki tillhör kummelfamiljen. Men både i storlek och i köttstruktur ligger hokin väldigt nära torsken. Och det är just som ersättare till torsk som hokin blir allt mer populär i Europa, inte minst i Storbritannien. För mindre än fem år sedan maldes nästan all hoki ner till fiskmjöl. Men sedan man insåg den ekonomiska potentialen av den välsmakande hokin bereds nu minst hälften av fångsten till filéer eller fiskblock för konsumtion.Hokin har ett saftigt vitt kött som passar all slags tillagning, inte minst till fish and chips då hokin sällan riskerar att torka ut vid fritering. Att hokin sedan är lätt att få benfri, till skillnad från torsken som måste "byxas" (skära bort ett V i filén för att bli benfri), gör den än mer attraktiv. Den Nya Zeeländska hokin är den enda stora vitfisken idag med säkra bestånd och därmed den enda som är MSC certifierad (Marine Stewardship Council). Utefter den sydamerikanska kusten fångas Chilensk hoki som är en annan art än den Nya Zeeländska. Båda arterna är uppskattade inom EU, i USA och i Australien. På den egna marknaden i Nya Zeeland säljs bara 10% av fångsterna då man bara presenterat den i fryst och beredd form. Dock finns det ett ökat intresse för färsk (kyld) vara både på Nya Zeeland och andra ställen i världen. Hokin börjar synas allt mer på restaurang- och lunchmenyerna, så räkna med att snart stifta bekantskap med denna fisk, om ni inte redan gjort det.
    Tack!
Svar på tråden Hokifile!! Vad ska jag göra?