• Mimmmii

Risker med att träna BodyPump och Hatha yoga när man är gravid?

Är i vecka 7 snart och brukar köra Pump 2-3 ggr i veckan, och skulle vilja fortsätta med det, men nu har jag plötsligt börjat tveka... Vill ju inte riskera något och är dessutom rejält yr då och då.

Detsamma gäller Hathayoga på ganska avancerad nivå- någon som har några erfarenheter av det?

Något speciellt man bör tänka på?

Tack på förhand tjejer.
    Mimmi

• Svar på tråden Risker med att träna BodyPump och Hatha yoga när man är gravid?
  • Grönögat

Tja, man ska ju inte lyfta tungt när man är gravid, tyvärr, så just bodypump låter inte som någon särskilt bra träningsfrom. Man bör ju t.ex inte göra magövningar efter andra trimestern.
    Jag tränade själv bl.a bodypump innan graviditeten, och jag löptränade väldigt mycket men jag ahr slutat med det dels därför att jag blev och är så extremt trött, dels därför att det inte kändes bekvämt att springa, jag fick sammandragningar av det.
    Spinning är dock bättre. Regeln brukar vara att det som känns bra är bra, så man kan köra på tills kroppen säger ifrån.
    Är dock tveksam till bodypump.

• buffybus

du kan ju visst träna bodypump... du får ju anpassa vikterna efter hur du känner du klarar av... jag jobbar som brevbärare och vi lyfter tungt hela tiden... inga undantag... barnmorskan säger att det inte är några problem sålänge man inte får sammandragning samtidigt eller att det gör ont för då får man ju sluta....

jag har också tränat bodypump...men jag fick sluta när jag blev gravid just för mitt jobb var kämpigt tillräckligt....så det blev för mkt...

har ingen aning om den där yogan...kan inget om sånt så det får nån annan svara på =)

men jag hade nog fortsatt med bodypump till jag hade kännt att det räcker lixom....

BF 11 feb =)
  • Little Lady In red

Lyssna bara på din kropp.

Jag instruerar i Body Pump i normala fall, men slutade i vecka 31. Är nu i vecka 36 och går fortfarande på BP. Det har fungerat jättebra för mej, men jag har verkligen tänkt på att ta det lugnt och inte göra sånt som känns obehagligt.

Man brukar inte rekommendera att börja med BP under graviditeten om man inte har tränat det tidigare, men är du van att köra och det känns bra finns ingen anledning att sluta. Du behöver ju trots allt lite fysik för att orka med hela graviditeten och förlossningen!

Fråga din instruktör om alternativa övningar, de är utbildade att kunna svara. Jag slutade med sit-upsen omkring vecka 25, men efter det har jag kört knipövningar hela maglåten - helt perfekt!

Återigen är ju en graviditet ingen sjukdom

Lycka till

• Mimmmii

Tack för era råd=)
    Kram
    Mimmi

• En glad tjej

Måste bara tillägga, man får visst träna magmusklerna, dock inte raka situps utan sneda eller så kan man göra den sk plankan! Sen ska man undvika utfall när man är gravid och det gör man ganska mycket på pump! Men du kan ju göra annat under tiden!

Tänk om man inte hade fått lufta tungt när man är gravid, då hade jag varit illa ute, har en snart 19-månders som väger 12 kg som jag bär på varje dag!

Svar på tråden Risker med att träna BodyPump och Hatha yoga när man är gravid?