• Jennaz

Snabbast billigast väg till Tyskland via Danmark med bil...

Behöver åka till Tyskland för ett snabbt ärende. Ska ha bilen med och åka via Danmark. Nått förslag på billiga resor, bra bolag? Någon som vet ungefär hur lång tid det tar till gränsen i Tyskland från låt säga Helsingborg?

• Svar på tråden Snabbast billigast väg till Tyskland via Danmark med bil...
  • MuminMy
    Malmö - Öresundsbron - Rödby - Puttgarden är nog snabbast skulle jag tro. Tar ju alltid lite extra tid med färjor eftersom man alltid kommer precis när en gått och får vänta i 20 minuter *ler* Brukar finnas kombibiljetter för båda färjorna så det är säkert billigast. Kolla www.scandlines.se
    /my
  • vackrastarflow

nejnej som Helsingborgare får jag hålla på färjorna. Det är mycket snabbare eftersom man måste köra runt Malmö för att komma till bron. och även om man måste vänta 20 minuter på en färja så står man iaf stilla = mindre bensin dras. dessutom kan bron vara stängd om det blåser mycket, men färjorna går nästan alltid. sen har man ju en paus på färjan då man kan shoppa lite eller äta och gå på toa.
    men sen är det Rödby-Puttgarten.
    Om du vill åka billigare ändå, kan man ta HH-ferries (färjeläget ligger precis bredvid Scandlines). lite sämre kvalitet men billigare och man kommer till samma ställe.

• MuminMy

vackrastarflow: Det beror ju på vilket håll man kommer ifrån Från ystad tror jag det är närmare över bron har pendalt 18 månader över bron och den har varit stängd 2 dagar och då gick inte båtarna heller.. å andra sidan får man ju en paus på båten vilket kan vara skönt!

• Jennaz

Tackar för svar. Kommer från Göteborgshållet så vi slinker nog över till Dk via Helsingborg! Fast jag måste ju få åka bron nån gång.... Kram

• ming

Göteborg - Kiel.
    Kostar lite, men man tar nog igen det på bensinpengar/tid/ork. Det är över natten så man kan sova/festa/vad man nu vill, och det bästa är ju att man slipper köra hela vägen!

• vackrastarflow

MuminMy - nej från Ystad är det ju närmare... men med tanke på att TS skrev "från låt säga Helsingborg" så tog jag det hihi!

• vackrastarflow

och så Jeol - det tar ca 1½-2 h från Helsingborg till Rödby, sen minns jag inte riktigt vad tyska färjan tar för tid, men om jag inte har fel så var det två timmar... eller en. haha det var ett tag sen nu... åkte den rundan några gånger om året när jag var yngre eftersom jag är halvtysk.

Svar på tråden Snabbast billigast väg till Tyskland via Danmark med bil...