• värmeljus

Farligt bära tungt?

Handlade lite för mycket på Ica och trots att jag delade upp det på två kassar så blev det lite tungt. Är i vecka 17.

• Svar på tråden Farligt bära tungt?
  • buffybus

nää... hade det varit farligt så hade jag inte fått jobba... hehe... lyfter lixom 30kg typ ett par ggr om dagen på mitt jobb... så ICA är inga problem Flört

BF 11 feb =)
  • PitraPi

Jag tror inte att det är farligt så här tidigt, däremot kan det vara mindre bekvämt!

• medea08

Nej, jag har ett fysiskt tungt jobb (på ICA ), och enligt BM så är det ingen fara så länge jag själv inte får ont av det.

• Neapea87

Min mamma sa till mig att det är speciellt viktigt att inte lyfta tungt i början av graviditeten för att det är en stor påfrestning på bäckenbotten och kan öka risken för missfall. Sen är det väl inte så lämpligt i slutet heller, men i vecka 17 tror jag inte det ska vara så stor fara. Lite för tunga ICA-kassar har jag också burit någon gång(är i vecka 10+6 nu), men jag tror att det är värre med tyngre saker som är ansträngande att lyfta upp, typ tunga blomkrukor, flyttlådor eller en TV. Sen är det väl alltid bra att vara extra försiktig i och för sig... Rätta mig om jag har fel.

Linnea

• Angeliuqe

Jag bär de jag känner att jag orkar! Min 3 åriga dotter ibland, mat kassar ibland osv..
    Min sambo däremot, blir galen om jag bär för tungt! "tänk på magen" osv...blir så trött, jag känner väl själv va jag orkar!

När jag väntade dottern så bar jag 2åringar på jobbet, och jag gick över 12 dagar så jag tror bara det handlar om hur du känner/orkar!
    Vi tjejer känner ju våra kroppar bäst! Sen gäller de ju att använda lite sunt förnuft!

Kram

• AnniPanni

Nej det äringen som helst fara att bära tungt. Man kan inte få missfall för att man bär tunga saker tex.

Det är först under de sista 3 månaderna, då man kan få SDs som påverkar tappen somman inte bör bära tungt då det kan starta förlossningen.
    Jag är sjukskriven för prematura värkar sen v34 och ska inte bära tungt (inkl min 3åring på 21kg) då belastningen på min bäckenbotten kan få igång allt "på riktigt".

• Jellan

Har haft sammandragningar sedan v 13, och fick därför rådet att inte bära/lyfta tungt. Men har du inga sammandragningar eller får ont, så är det nog ingen fara. Man får känna efter själv vad maggen klarar av. =)

• jen bossman

jag som brukar bära både på kassar och min otroligt mammiga tvååring. så länge du mår bra tror jag inte det är någon fara att bära lite tungt. men man behöver ju inte överdriva ;)

Svar på tråden Farligt bära tungt?