• Anonym

Åhh, vad mina ben kliar! Tips önskas

Jag har under en längre period haft problem med att det kliar väldigt mycket på mina ben. Jag har vid ett flertal tillfällen kliat hål på benen.

Någon som har något tips på hur man löser problemet? Jag har provat olika tvålar och hudkrämer men inget verkar hjälpa.

• Svar på tråden Åhh, vad mina ben kliar! Tips önskas
  • Me o Mike

det e nog bara att smörja!! Mina ben blir också så denna årstid!! Har nästan sår på smalbenen..

• Perry the Platypus

Olivolja gör susen!!

En poäng från full pott på teorin - det ni!!
  • Perry the Platypus

(och ge sjutton i att duscha varje dag, varannan dag räcker när det är så här torrt och kallt ute)

En poäng från full pott på teorin - det ni!!
  • FH Mamma

rakar du benen? Kanske bra att sluta med det tillfälligt.
    Köp "rotfruktshandskar" och använd för att få bort all död hud.
    Smörj in med salva istället för lotion eftersom salva är fetare.

Miniderm ska vara bra.

• Anonym

Det är väl ganska vanligt att man blir torr på vintern men det har varit så här sedan i somras (visserligen var det en väldigt kall sommar men ändå ).

Jag har inte testat olivolja så det är värt ett försök.

Jag rakar benen men jag kanske ska undvika det ett tag framöver.

Tack för tipsen!

• Marlene74
    Anonym skrev 2007-12-12 16:48:59 följande:
    Jag har under en längre period haft problem med att det kliar väldigt mycket på mina ben. Jag har vid ett flertal tillfällen kliat hål på benen.Någon som har något tips på hur man löser problemet? Jag har provat olika tvålar och hudkrämer men inget verkar hjälpa.
    Vet precis hur det är! Har precis likandant!! Har kommit fram till att det är RÖDA grönsaker, typ tomater,paprika mm, som gör att det kliar så in i helskotta=)=)
    Fick det efter jag fött min dotter, kan bli så sa dom på vårdcentralen.
    Jag använder HTH, eller miniderm, funkar rätt så bra.
    Lycka till!
  • tezz840
    Anonym skrev 2007-12-12 17:36:18 följande:
    Det är väl ganska vanligt att man blir torr på vintern men det har varit så här sedan i somras (visserligen var det en väldigt kall sommar men ändå ).Jag har inte testat olivolja så det är värt ett försök.Jag rakar benen men jag kanske ska undvika det ett tag framöver.Tack för tipsen!
    Använder du raklödder när du rakar benen? Jag fick en hemsk klåda av det skummet..
  • nica83

Hydrokortison från apoteket minskar klådan! Sen smörja med vanlig hudkräm så du inte är torr. Och som andra sa, inte duscha varje dag då det torkar ut.

• Loyden

Ååå det är så hemskt när det klias så på benen. Sitter här nu med kli på benen. Flört

Försök att inte duscha varje dag. Torkar oftast ut ännu mer. Du kan vara allergisk emot något. Typ rakskum om du använder det!?

Finns några olika saker som funkar för mig (och dem jag känner).

För det första, skit i att raka benen på ett tag. Det är så skönt att få va lite hårig och slippa kliet. Hemlis Dessutom blir det kallt utan "pälsen" nu när det är kallt ute. *ler*

Sen finns det ju krämer och sånt. Något som funkar väldigt bra på både vanliga "rakutslag",eksem,solbränd hud är -Aloe Vera-! Fast köp den hos hälsokost i så fall så du får rätt procent med Aloe. Parfymbutiker eller liknande har oftast mest parfym i deras krämer och det behöver du INTE.

Något annat som kan funka är att rolla deo på benen efter rakning. UTAN ALKOHOL!!!!!
    Det kanske också vara något. Då slipper man även "prickar" om man får det utav rakning.
    Var även försiktig när du smörjer in dig efter att du kliat så mycket då det kan svida till ganska rejält om det är "fel" kräm du använder. Blir oftast värre då. Irriterat och jobbigt!

Försök att smörja in dig direkt på morgonen när du inte hunnit klia upp några små "sår".
    Eller direkt efter en dusch. Var även då försiktig när du använder kräm, då hårsäckar ("porer") har öppnat sig. Smörjer man då in med kräm med parfym(alkohol) i kan det göra ganska ont och är INTE bra för benen.  Kan i värsta fall bli väldigt irriterat och bli värre än det var innan!

Var rädd om dina små ben och låt nu pälsen växa ut lite! Blir ju varmt och skönt nu i vintertid!  Flört

• Snillet

Mina ben kliade som sjutton tills jag kom på att jag inte tålde hudkrämen som jag smorde in dem med. Det kliade så illa att jag var tvungen att duscha av dem i kallt vatten varje kväll innan jag gick och la mig. Du kanske är allergisk mot något?

• Loyden

Glömde nämna det perfekta men lite mer "jobbiga" tipset.
    Något jag gjort när jag fått PANIK på mina benen på kvällen. När man vrider och vänder på sig så man nästan står på huvudet till slut. Och sambon vill bara kasta ner mig på golvet så jag kan ligga där nere och klia.Flört

Då är det grymt "skönt" med en handduk under benen (i sängen) och en flaska med varmt vatten. Drar du några duschar över benen då när det kliar som värst kommer det hjälpa. Första 3 gångerna hjälper det kanske inte men efter lite sprejande försvinner det. I alla fall för mig! Men detta gör jag bara då det kliar så där extremt mycket och kräm gör det ju som sagt bara värre när det redan är "uppkliat". Testa det om du orkar ligga där och duscha dina ben. Ska inte vara FÖR varmt vatten utan mellan väldigt varmt och ljummet skulle jag nog säga.

Hade jätte kli på benen när jag var liten. Kommer då ihåg att mamma fuktade en handduk och la runt mina ben. Då försvann det nästa direkt. Super skönt! =)

Svar på tråden Åhh, vad mina ben kliar! Tips önskas