• twinstar

Svårrapad - pruttar mycket

Något tips på hur man får bäbisen att rapa bättre. Som det är nu är hon otroligt svårrapad och har jättemycket onda gaser. Tror det finns ett samband.

Hela hon spänner sig och gråter. Häller i henne minifom redan sen ett par veckor tillbaka och det har hjälpt mot det onda i magen men inte alla gaser.

Några tips?!

• Svar på tråden Svårrapad - pruttar mycket
  • Lilla trynet

Jag ammar i en ganska upprätt ställning, John liggandes rakt över min mage istället för tvärs. Han liksom sitter grensle över mitt ena lår (nu när han är lite större). Detta gjorde att han fick lättare att rapa när han var riktigt liten, luften kom väl överst då. Han rapade då ofta spontant vid bröstet. De tär dessutom mycket bekvämare att sitta så -lite nersjunken mot soffarmstödet. Vi körde också en del magmassage, se beskrivning på sjukvårdrådgivningen, då kunde han fisa hur mycket som helst ibland och blev lite gladare.

• visspen

när min tjej var mindre så rapade hon aldrig utan hade gaser.fick tipset att gå runt och ha henne på axeln och sammtidigt klappa i rumpan... det funkade inte för mig. jag hade minifom och bytte till nan ersättning och masserade.. det försvann av sig själv efter ett tag..

• twinstar

Har testat magmassagen men här händer ingenting!
    Ska se om hon kan amma mer upprätt!

• marre81a

Sempers magdroppar gör att fisar o rapar lättare kommer ut

Fick tipset att man kan sätta barnet i sitt knä, lite framåt lutad.. O sen smeka lite på ryggen så kommer rapen ut lite lättare

Svar på tråden Svårrapad - pruttar mycket