• Anonym

Måste jag berätta för nya arbetsgivare om min sjukdom?

Jag har fått veta att jag har MS och alltså har en kronisk sjukdom. Har varit sjukskriven sen jag slutförde min utbildning men vill nu försöka mig på arbetslivet. Men verkligheten är väl lite sån att ingen kommer anställa någon med en kronisk sjukdom.
    MÅSTE jag berätta om sjukdomen på anställningsintervjun? Vill inte ens berätta om jag får jobbet eftersom att jag kanske kommer använda de som referernser för andra jobb i framtiden..

Har jag någon skyldighet att berätta?

• Svar på tråden Måste jag berätta för nya arbetsgivare om min sjukdom?
  • Anonym

Nej, du har ingen skyldighet att berätta. Varför skulle du berätta något?

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-12 18:04:41 följande:
    Nej, du har ingen skyldighet att berätta. Varför skulle du berätta något?
    Det finns ju risk för att jag får många frånvarodagar, att jag kanske tom blir långtidsjukskriven under dåliga perioder.. Risk att arbetsgivaren måste anpassa arbetsplatsen mm.. Så förstår att de VILL veta, men jag måste kunna leva också
  • Anonym

Om du blir sjukskriven under provanställningen så kommer det ju fram ändå. Men annars tycker jag inte du ska berätta. När du väl är fast anställd får arbetsgivaren ta dig som du är. Och anpassa jobbet efter dina behov. Skulle alla berätta om sina sjukdomar och problem så skulle ju knappt någon få jobb. Och man har aldrig några garantier. Den som är kärnfrisk kan råka ut för en olycka imorgon som kräver lång sjukskrivning eller anpassning av arbetsplatsen för att komma tillbaka.

Om du berättar riskerar du att bli bortvald. Vilket är helt fel. Jag skulle inte ta den risken.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-12 18:09:26 följande:
    Om du blir sjukskriven under provanställningen så kommer det ju fram ändå. Men annars tycker jag inte du ska berätta. När du väl är fast anställd får arbetsgivaren ta dig som du är. Och anpassa jobbet efter dina behov. Skulle alla berätta om sina sjukdomar och problem så skulle ju knappt någon få jobb. Och man har aldrig några garantier. Den som är kärnfrisk kan råka ut för en olycka imorgon som kräver lång sjukskrivning eller anpassning av arbetsplatsen för att komma tillbaka. Om du berättar riskerar du att bli bortvald. Vilket är helt fel. Jag skulle inte ta den risken.
    Precis, jag vill inte bli bortvald för det. Men det känns jobbigt att kanske vara tvungen att ljuga om frågan kommer upp. Jag har ju luckor i mitt cv pga längre sjukskrivningar redan som det är som jag måste förklara på nått sätt. Men man gör vad man måste..
  • Cuthalion

Du lär inte var TVUNGEN att berätta men det kan ju vara ett plus att vara ärlig från början. Beroende på vad det är för jobb kanske du kan jobba in de perioder du är borta hemma eller i efterhand.

Själv har jag skador i rygg och nacke (kan visserligen inte jämföras rakt av men riskerar ändå att påverka mitt jobb) och jag har inte fått några avslag trots att jag har varit fullständigt ärlig med både skador och de tabletter jag tar.

Känns bättre för min del att ha varit ärlig från början så att de inte kan komma efteråt och gruffa.

• Cuthalion

Kan tillägga att jag varit på tre intervjuer, berättat om problemen tre gånger och fått tre jobb

• Anonym

Om de frågar så är det ju svårt att ljuga - det är ingen bra start på karriären. Men om de inte frågar skulle jag inte självmant ta upp det.

• Anonym

Cinzano - Klart det känns bättre om man kan vara ärlig, men MS påverkar en på så många olika sätt. Jag har både kognitiva och kroppsliga problem. Ibland kan jag inte gå, eller ens tänka ordentligt, så det går ju ut över arbetet. Har tex varit sjukskriven i ett års tid nu pga min sjukdom, så tyvärr är det STOR risk att jag får problem ju..

• Anonym
    Cinzano skrev 2007-12-12 18:15:36 följande:
    Kan tillägga att jag varit på tre intervjuer, berättat om problemen tre gånger och fått tre jobb
    Du ger mig hopp iallafall
  • Wagram

Du maste naturligtvis inte, men det kanns som om det kanns bastfor dig att beratta, och da tror jag att du skall gora det ocksa. Du vet ju att det innebar en risk, men jag tror pa att gora det man innerst inne kanner ar ratt i sadana har fall. Om du skulle valja att inte beratta tycker jag inte du skall kanna dig skyldig over det heller.

• Cuthalion

Det borde ju finnas en hel del kontorsjobbjobb som inte kräver att du är till 100% på arbetsplatsen om du istället är nåbar hemma. Internet ger ju stora möjligheter till kommunikation.

Om du tror att du kommer att klara en period på ett jobb så kan du ju utelämna sjukdomen i början och visa vad du går för för att sedan ta upp ämnet med chefen.

Det är inte lätt att veta vad just den aktuella chefen tycker

• Anonym

Är det en stor arbetsgivare så borde det inte spela dem så stor roll om du eventuellt blev sjukskriven i längre perioder.
    Är det ett litet företag så är de naturligtvis sårbarare och har kanske inte råd att handikappsanpassa och ta in vikarier.
    Kanske är smartast att söka arbete hos större företag som har bättre möjligheter att se till att du kan jobba när du orkar och att du kan vara hemma utan dåligt samvete när det inte funkar.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-12 18:31:04 följande:
    Är det en stor arbetsgivare så borde det inte spela dem så stor roll om du eventuellt blev sjukskriven i längre perioder.Är det ett litet företag så är de naturligtvis sårbarare och har kanske inte råd att handikappsanpassa och ta in vikarier.Kanske är smartast att söka arbete hos större företag som har bättre möjligheter att se till att du kan jobba när du orkar och att du kan vara hemma utan dåligt samvete när det inte funkar.
    Det är sant, jag vill inte att en liten företagare ska drabbas oga mig. Nu är jag utbildad inom en sektor som gör att jag kommer att vara kommunalanställd förmodligen, så det känns lite lättare på så sätt

Tack för era svar iallafall. En vän sa att jag var skyldig enligt lag att berätta så jag fick lite panik där faktiskt, känns som att man är ganska chanslös då..
Svar på tråden Måste jag berätta för nya arbetsgivare om min sjukdom?