• veronicaq

VARFÖR blir man GRÖN av vissa ringar på fingret?

som rubriken lyder,

23/7 kom min lilla Tiger!!
  • Svar på tråden VARFÖR blir man GRÖN av vissa ringar på fingret?
  • Nyfiken gul

för att dom ärjar av olika orsaker.. Oftast händer det med smycken som innehåller legeringar och som inte är helt igenom äkta..

Tex guld man köpt utomlands är oftast inte i 18 k utan i 14 k o kan ärja..

Double är en annan beläggning - då lägger man guld ovanpå tex silver...

osv...

• veronicaq

åååååååh!

köpte 2 ringar från mysilver.se ca 300 kr styck..sen +frakt

och det står på den hemsidan att de e silversmycken!!!

hjälp mej nyfiken gul!!

• veronicaq

ingen och luktar järn märkte ja nu när ja skulle kolla efter stämpel...

• Nyfiken gul

äkta silver är alltid märkt med "925" - det är den officiella silverstämpeln som man använder världen över..

jag har 8 ringar på mig dygnet runt - året om - oavsett aktivitet och jag jobbar med dom i mitt stall... 4 är silver o 4 är guld... ingen av dom ärjar eller lämnar något spår efter sig.. smuts kan fastna under förstås men inget blir grönt..

ringarna är tyvärr inte äkta som du har köpt..

• CherryGirl
    Nyfiken gul skrev 2007-12-12 18:41:51 följande:
    äkta silver är alltid märkt med "925" - det är den officiella silverstämpeln som man använder världen över.. jag har 8 ringar på mig dygnet runt - året om - oavsett aktivitet och jag jobbar med dom i mitt stall... 4 är silver o 4 är guld... ingen av dom ärjar eller lämnar något spår efter sig.. smuts kan fastna under förstås men inget blir grönt..ringarna är tyvärr inte äkta som du har köpt..
    det finns ju folk som gör det som en hobby som inte har 925 stämpel också..
  • Nyfiken gul
    CherryGirl skrev 2007-12-12 18:47:52 följande:
    det finns ju folk som gör det som en hobby som inte har 925 stämpel också..
    ska låta det vara osagt men smycken som säljs o tillverkas för kommersiella ändamål ska enligt lag vara stämplade.

jag har en silverring som finns i endast ett exemplar som är köpt på en marknad av en silversmed som gjorde ringen på plats - han avslutade alltid med att stämpla smyckena han gjorde o så även min ring.
  • CherryGirl
    Nyfiken gul skrev 2007-12-12 18:51:21 följande:
    ska låta det vara osagt men smycken som säljs o tillverkas för kommersiella ändamål ska enligt lag vara stämplade.jag har en silverring som finns i endast ett exemplar som är köpt på en marknad av en silversmed som gjorde ringen på plats - han avslutade alltid med att stämpla smyckena han gjorde o så även min ring.
    Jo men det gäller vissa regler och så innan man får köpa silverstämpel tror jag, är inte 100% säker på allt det dära men..
    typ att man måste vara utbildad silversmed eller nått..
  • Nyfiken gul
    CherryGirl skrev 2007-12-12 18:58:31 följande:
    Jo men det gäller vissa regler och så innan man får köpa silverstämpel tror jag, är inte 100% säker på allt det dära men..typ att man måste vara utbildad silversmed eller nått..
    ja det är det jag också har för mig...

O en seriös sida på nätet som säljer smycken tycker man ju ska ha riktiga smycken om inget annat sägs... vilket är trist om man betalar dyra pengar för något som inte är äkta i slutändan..
  • CherryGirl
    Nyfiken gul skrev 2007-12-12 19:00:11 följande:
    ja det är det jag också har för mig... O en seriös sida på nätet som säljer smycken tycker man ju ska ha riktiga smycken om inget annat sägs... vilket är trist om man betalar dyra pengar för något som inte är äkta i slutändan..
    ja det är fruktansvärt dåligt..
    men det kan ju vara så att hon köpt "silvret" i tron om att det faktiskt är 925 silver och sedan har hon i sin tur blivit lurad!
    Tråkigt i vilket fall..
Svar på tråden VARFÖR blir man GRÖN av vissa ringar på fingret?